AFs konsernsjef Amund Tøftum sammen med programlederne i Byggeplassen, Frode Aga og Christian Aarhus.
Foto: Arve Brekkhus
Podkast: AF-sjefen om vekst, lønnsomhet og Petter Smart
AF Gruppens konsernsjef Amund Tøftum snakker om innovasjon, samfunnsansvar og nye milliardmål i den siste utgaven av podkasten Byggeplassen.
Denne artikkelen er over tre år gammel.
Det er gått et halvt år siden Amund Tøftum tok over som konsernsjef i AF Gruppen etter Morten Grongstad. Nå har han sammen med ledelsen nettopp presentert en ambisiøs strategiplan som staker ut kursen for entreprenørkonsernet de neste fire årene.
Frem mot 2025 skal selskapets omsetning vokse til 40 milliarder kroner, og på bunnlinja er målet å bli Nordens mest lønnsomme entreprenør.
I podkasten letter han på sløret om hvordan denne veksten skal skje og hvorfor vekst i kombinasjon med økt lønnsomhet er viktig for entreprenørkonsernet.
– Når vi er lønnsomme, så gir det oss mulighet til å gi mye tilbake – både til våre ansatte, våre eiere og samfunnet ellers. Lønnsomhet fostrer innovasjon, og vi blir attraktive som bransje, sier Amund Tøftum i podkasten.
Der snakker han også om hvorfor innovasjon, lønnsomhet og bærekraft henger tett sammen.
– Vi ønsker at innovasjon skal gjennomsyre organisasjonen vår. Kampen om lav selvkost blir tøffere fremover, og vi må fortsette arbeidet med å industrialisere og digitalisere virksomheten vår. Men innovasjon handler ikke bare om digitalisering – det skjer også gjennom fagarbeiderne våre som kommer med nye løsninger til hvordan vi kan gjøre virksomheten vår bedre. Vi trenger alle «Petter Smart-ene» som finner de gode løsningene i de daglige arbeidsoppgavene, sier Amund Tøftum.