Konsernsjef Grethe Bergly i Multiconsult (fra venstre) med Frode Aga og Christian Aarhus i Byggeindustrien.
Foto: Sindre Sverdrup Strand
Multiconsult-sjefen i podkast: – Vi var brutale på kostnadssiden
I 2019 gikk Grethe Bergly inn som ny konsernsjef i rådgiverselskapet Multiconsult. Selskapet hadde levert fallende resultat i flere år på rad. Så snudde det brått. I podkasten Byggeplassen forteller Bergly om snuoperasjonen.
– Dette var ikke noe jeg gjorde, det var det laget jeg hadde med meg, sier Grethe Bergly i podkasten.
– Den veldig enkle forklaringen er at vi fant litt tilbake til det vi var. Kjernevirksomheten vår er jo prosjekter, og for å få prosjekter så må du selge bra. Det var i grunn det første jeg gjorde, det var å ta bort alt det andre og sa at: «Nå skal vi konsentrere oss om det vi lever av, prosjektene våre og kundene våre, sier Bergly.
Det ga resultater. Multiconsult leverte i 2020 et overskudd på 371 millioner og en margin på rundt 10 prosent, noe som var det beste resultatet i selskapets historie og en tredobling av resultatet fra 2019. 019
– Det er interessante er at resultatet for 2020 er skapt av akkurat det samme antall mennesker som vi ikke greide å ikke levere noe resultat på i 2019, sier Bergly.
Hun gir et lite innblikk i hvordan de gikk til verks.
– Vi var brutale på kostnadssiden. Vi stoppet all utvikling, og - jeg har jo fortalt det tidligere - da var jeg sikker på at vi skulle få et ramaskrik. Men i stedet så kom det ledere og sa takk. Man hadde egentlig skjønt at vi drev med for mange ting. Vi hadde spredt oss for mye, sier Bergly.
Hjemmekontor-bekymring
Multiconsult-sjefen forteller at de også at fikk noe gratis drahjelp til å ta kuttene gjennom pandemien, blant annet fordi reisekostnader ble kuttet over natten.
Ettervirkningene av pandemien er der fortsatt. Konsernsjefen har tidligere uttalt at de har strevd med å finne helt ut av hva reglene for hjemmekontor skal være, og har uttrykt frykt for at verdifull erfaringsoverføring mellom seniorer og juniorer skal tapt dersom man ikke finne gode løsninger for hjemmekontoret.
Nå har ting stabilisert seg.
– I vårt tilfelle opplever at folk trives med å være på kontoret igjen. Vi har jobbet, kanskje særlig i Oslo, men også for en del av de andre større kontorene, med at kontoret skal være det stedet det er bra å komme. Vi har endret litt på konseptene våre. Vi har pusset opp litt, vi sørger for at det er bra kantine og at det er fint å være på jobb, sier Bergly.
Strever mer i andre land
I Multiconsult er regelen at alle ansatte kan ha to dager med hjemmekontor i uka. Hvor mange som benytter seg av de to dagene fast, har ikke rådgiversjefen helt oversikt over.
– Men jeg tror ikke alle er borte to dager i uka. I Oslo, og flere andre steder, så er det ikke en pult til hver medarbeider. Innimellom så er det ikke alltid plass til en medarbeider i kjernesonen sin, men vi har aldri opplevd at noen ikke har fått en stol å sitte på, sier Bergly.
Hun tror det andre som sliter mer enn i Norge med å få arbeidstakerne tilbake til kontoret.
– Jeg kommer akkurat fra en stor internasjonal konferanse, og det er veldig forskjell faktisk mellom land og de store byene. Jeg snakket med en fra London, de strever veldig med å få folk tilbake. Jeg tror det har sammenheng med reisetid, sier Bergly.
I podkasten kan du også høre hvordan Bergly ser på markedsutsiktene fremover, hvordan hun tror bransjen vil endres av inntoget av kunstig intelleigens, og hvordan en dreining mot store totalentrepriser har påvirket bransjen.