Alexander With (t.v.) og advokat Olav Kregnes.
Foto: CMS Kluge Advokatfirma
Innlegg: Brakkerigger utgjør ikke «privat forbruk» som er til hinder for rett til mva-fradrag ifølge Gulating lagmannsrett
I dom av 4. september 2024 kom Gulating lagmannsrett til at brakkerigger som ble benyttet til overnatting ikke utgjorde privat forbruk som var til hinder for rett til mva-fradrag. Dommen gjelder direkte A/S Shell Norges gassanlegg på Nyhamna i Aukra kommune. Siden saken er lagt opp prinsipielt, gir dommen likevel god veiledning også for entreprenørers rett til fradrag for avgift på brakkerigger.
Innlegg av:
Partner Alexander With og advokat Olav Kregnes i CMS Kluge Advokatfirma.
Saksforholdene ga ikke lagmannsretten foranledning til å
behandle statens subsidiære anførsel om at fradragsrett uansett var avskåret
som ikke-fradragsberettiget naturalavlønning. Det kan derved ikke utelukkes at
skatteetaten også etter dommen fra Gulating vil nekte fradragsrett for
boligbrakker ut fra2 et naturalavlønnings-synspunkt.
A/S Norske Shell («Shell») gjennomførte i perioden 2014-2018
prosjektet Nyhamna Expansion («NYX-prosjektet»). Prosjektet skulle, blant
annet, øke totalkapasiteten ved det eksisterende gassprosessanlegget på Nyhamna
i Aukra kommune, øke utvinningsgraden fra Ormen Lange-feltet og dessuten tilrettelegge
for tilknytning for mottak og prosessering av gass fra flere gassfelt. I
tillegg skulle prosessanlegget kunne kobles til den nye gassrørledningen
Polarled. På det meste var det behov for rundt 1600 personer for å gjennomføre prosjektet,
hvorav et stort antall hadde behov for overnatting. Det måtte derfor gjennomføres
en midlertidig utvidelse og drift av brakkeriggen i Nyhamna.
Shell fradragsførte merverdiavgiften på anskaffelser til brakkeriggen.
Skatteetaten mente på sin side at Shell ikke hadde rett til fradrag, og traff
vedtak om at den fradragsførte avgiften måtte tilbakebetales. Avgiftsbeløpet i
saken utgjør om lag kr 76 millioner.
Statens begrunnelse for å nekte fradrag var prinsipalt at
brakkeriggene ikke kunne anses anskaffet «til bruk i» Shells avgiftspliktige
virksomhet i medhold av merverdiavgiftsloven («mval») § 8-1, men
derimot måtte anses som privat ikke-fradragsberettiget forbruk.
Gulating lagmannsrett var ikke enig med staten, og ga Shell
medhold i at brakkeriggen var til bruk i selskapets avgiftspliktige virksomhet,
og at avgiften derfor i utgangspunktet er fradragsberettiget.
Lagmannsrettens dom er prinsipiell, idet den avviser statens
syn om at det skal tas utgangspunkt i at «overnattingskostnader i alminnelighet
er private kostnader», som det ikke foreligger fradragsrett for. Det rettslige
utgangspunktet som gjelder for avgift på kostnader til dekning av reiser mellom
hjem og arbeidssted, som det ifølge Høyesteretts praksis «i alminnelighet» ikke
foreligger fradragsrett for, gjelder derved ikke tilsvarende for
overnattingskostnader, slik lagmannsretten ser det.
Det er likevel verdt å merke seg at Shell-dommen ikke slår
fast at det alltid vil foreligge fradragsrett for avgift på kostnader til
brakerigger. Det er altså ikke slik at entreprenører kan legge til grunn at det
alltid vil foreligge full fradragsrett for inngående avgift på kostnader til
anskaffelse og drift av brakkerigger.
Ifølge lagmannsretten må det i alle tilfeller foretas en
konkret vurdering i det enkelte tilfellet av om angjeldende brakkerigger kan anses
å være til bruk i avgiftspliktig virksomhet, og da slik at brakkeriggene må
være relevante for og ha en tilstrekkelig nær og naturlig tilknytning til
avgiftspliktig virksomhet for at fradragsrett skal kunne foreligge.
Lagmannsretten fremhevet i denne forbindelse at det ikke er tilstrekkelig for
fradragsrett at en anskaffelse er bedriftsøkonomisk fornuftig eller forsvarlig-
det må noe mer til.
Når lagmannsretten i Shell-saken kom til at brakkeriggene
var til bruk i Shells avgiftspliktige virksomhet, og at fradragsrett derved i
utgangspunktet foreligger, var begrunnelsen særlig at brakkeriggen var «en
nødvendig forutsetning» for gjennomføringen av NYX-prosjektet. Lagmannsretten
vektla at både infrastruktur og hensynet til effektiv og rasjonell utnyttelse
av arbeidsstyrken med 12-timers skift innebar at det ikke var et reelt
alternativ å benytte andre overnattingsmuligheter, og at slike i praksis heller
ikke var tilgjengelige i nærområdet. Omkostningene til brakkeriggen stod dermed
i nær sammenheng med, og understøttet, den avgiftspliktige virksomheten.
Kostnaden til brakkeriggene hadde derved en sterkere tilknytning til den
avgiftspliktige virksomheten enn bare å være «bedriftsøkonomisk fornuftig eller
forsvarlig», som etter rettspraksis ikke er tilstrekkelig for fradragsrett.
Slik vi leser dommen er det ikke uten videre gitt at
lagmannsrettens konklusjon ville ha blitt den samme, for eksempel, dersom
brakkeriggen var lokalisert i et område med flust av alternative
overnattingstilbud etc.
Staten anførte subsidiært at Shell uansett ikke kunne ha
rett til fradrag, idet overnattingen måtte anses som naturlavlønning med
avskåret fradragsrett i medhold av § 8-3 første ledd bokstav d.
Lagmannsretten tok ikke stilling til denne subsidiære anførselen, siden saksforholdene
ikke ga lagmannsretten foranledning til å behandle denne. Det kan derved ikke
utelukkes at skatteetaten også etter dommen fra Gulating vil nekte fradragsrett
for mva på brakkerigger ut fra et naturalavlønnings-synspunkt.
Siden en eventuell fradragsrett må begrunnes konkret, vil vi
anbefale at de ordninger som etableres hva gjelder overnatting for ansatte mv
vurderes opp mot avgiftsreglene for å sikre at fradragsrett kan oppnås. Vi
anbefaler også at entreprenører som
fremsetter krav om fradrag for avgift på brakkerigger besørger at de
omstendigheter som anses å begrunne fradragsrett, samt omstendigheter som
underbygger at det ikke er tale om natural-avlønning, nedfelles skriftlig.
Vi fremhever at dommen fra Gulating ennå ikke er
rettskraftig, og dessuten at det per dags dato ikke kjent om staten vil påanke
lagmannsrettens dom til Høyesterett.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.