Fredrik Høyang Røsholdt (t.v.) og Carl Roberts.

Artikkelserie fra Advokatfirmaet Selmer - Helse, miljø og sikkerhet

Advokatfirmaet Selmer gir i høst løpende ut artikler innen entrepriserett. Artikkelserien tar utgangspunkt i livsløpet i entrepriseprosjekter og vi befinner oss nå i gjennomføringsfasen. Temaet for denne ukens artikkel er helse, miljø og sikkerhet (HMS).

Denne artikkelen er over fem år gammel

Innlegg av:

Advokat Fredrik Høyang Røsholdt
Advokat Carl Roberts
Advokatfirmaet Selmer

Det er mye som skjer i oppstartsfasen av et prosjekt. Riggen skal etableres, fremdriftsplaner skal koordineres og arbeidslag skal distribueres. På toppen av dette hviler det er strengt HMS-ansvar på partene. Det er dette vi skal se litt nærmere på i denne artikkelen.

Reguleringen av HMS-ansvaret
HMS-ansvaret er hovedsakelig regulert i arbeidsmiljøloven (aml.) og tilhørende forskrifter, som blant annet:

- Byggherreforskriften

- Internkontrollforskriften

- Arbeidsplassforskriften

- Produsentforskriften

- Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning

Bestemmelsene legger føringer på hvilke tiltak som må iverksettes for å opprettholde et forsvarlig arbeidsmiljø – i vid forstand.

De fleste vet at disse pliktene påhviler arbeidsgiver, jf. aml. § 2-1. Men færre er klar over at "arbeidsgiver" inkluderer "den som i arbeidsgivers sted leder virksomheten". Og dessuten har arbeidstakerne medvirkningsplikt overfor arbeidsgiver. Også mellomledere vil ha et personlig ansvar for å medvirke til et forsvarlig arbeidsmiljø.

Mer konkret omfatter medvirkningsplikten det å utforme, gjennomføre og følge opp HMS-arbeidet, herunder å sikre at HMS blir ivaretatt under planlegging og utførelse av arbeid. Verneutstyr skal benyttes og man skal medvirke til å forhindre ulykker.

Videre skal man varsle arbeidsgiver om feil eller mangler ved HMS-retningslinjer, og ved skader eller sykdom. Farlig arbeid skal avbrytes umiddelbart.

Konsekvenser av brudd på HMS-ansvaret
Brudd på HMS-ansvaret er underlagt erstatnings- og straffansvar med fengsel på inntil tre år, dersom særlig skjerpende omstendigheter foreligger, jf. aml. §§ 19-1 og 19-2. Dette ansvaret påligger "innehaver av virksomheten, arbeidsgiver og den som i arbeidsgivers sted leder virksomheten". Etter straffelovens § 27 kan bedriften ilegges foretaksstraff.

Det finnes mange rettsaker hvor bedrifter er pålagt både foretaksstraff og erstatningsrettslig ansvar for brudd på HMS-reglene. Rettspraksis stiller strenge krav til virksomheten. Det er ikke tilstrekkelig å ha et generelt godt HMS-system. Det stilles også strenge krav bl.a. til at virksomheten kartlegger og identifiserer særlige faremomenter på anlegget.

En høyesterettsdom fra 2012 er illustrerende. Saken gjaldt en ulykke hvor en driftsoperatør falt 9 meter ned fra en usikret plattform og ble 100 % ufør. Høyesterett uttaler i dommen at det "ikke har vært mulig å peke på konkrete mangler ved bedriftens HMS-system, som er omfattende og generelt i samsvar med forskriftene. På denne bakgrunn har forsvareren etterlyst en påpekning på hva man konkret skulle ha gjort for å avverge ulykken. (...) Mitt svar er for det første at bedriften i større grad burde ha kartlagt og identifisert særlige fysiske faremomenter på anlegget". Man burde ha "stilte mer konkrete spørsmål om hvordan arbeidsoperasjonene (...) faktisk ble utført. Dessuten – og ikke minst – burde skiftbasene i større grad vært innpodet sitt ansvar som ledere og forbilder, både når det gjelder å følge regler og varsle om avvik. (...) Selv om bedriftens HMS-system i utgangspunktet var tilfredsstillende, var det ikke godt nok når dette ikke ble avdekket". Foretaksstraffen ble i dette tilfellet satt til kr 500 000.

I tillegg til at bedriften kan risikere foretaksstraff, kan også brudd på HMS-reglene (i alvorlige tilfeller) gi rett til heving av kontrakt og rett til å avvise en tilbyder under en offentlig anskaffelse.

Reduksjon i antall skader de siste årene – hvordan fortsette den gode trenden?
Selv om det har vært en betydelig reduksjon i antall skader i bygge- og anleggsbransjen de siste årene, er det flere utfordringer for HMS-arbeidet fremover. Aktivitetsnivået i bransjen er høyt, samtidig som effektiviteten skal økes og stadig flere internasjonale aktører kommer på banen. For å fortsette den gode trenden med færre uheldige hendelser er det meget viktig at bedriften etablerer et godt HMS-system. Minst like viktig er det at dette systemet opprettholdes og følges opp. Dette vil også bidra til et godt arbeidsmiljø og gode leveranser i prosjektet.

Powered by Labrador CMS