Oda Lauksund Engamo og Frank Almås. Foto: Simonsen Vogt Wiig
Innlegg: Standardkontraktenes bestemmelser om mangelshåndtering må følges
Borgarting lagmannsretts dom av 17. juni 2024 (saksnr. 24-010366ASD-BORG/02) understreker viktigheten av at man følger standardkontraktens bestemmelser om mangelshåndtering.
Innlegg av:
Advokat Frank Almås og advokatfullmektig Oda Lauksund Engamo i Simonsen
Vogt Wiig.
Simonsen Vogt Wiig v/advokat Frank Almås var prosessfullmektig for underentreprenøren i den aktuelle saken.
Lagmannsretten konkluderte nemlig med at hovedentreprenøren
hadde mistet et eventuelt krav på erstatning for utbedringskostnader fordi
hovedentreprenøren ikke hadde satt en utbedringsfrist overfor
underentreprenøren. Simonsen Vogt Wiig
v/advokat Frank Almås var prosessfullmektig for underentreprenøren. Dommen ble
ikke påanket, og er nå rettskraftig.
Sakens bakgrunn
Bakgrunnen for saken var at underentreprenøren i forbindelse
med totalrehabiliteringen av en bygård hadde etablert 20 jetpeler. Kontrakten mellom
hovedentreprenøren og underentreprenøren var basert på NS 8415 Norsk
underentreprisekontrakt vedrørende utførelse av bygge- og anleggsarbeider.
Arbeidene ble utført i april 2020, og i slutten av november
2020 reklamerte hovedentreprenøren på utførelsen. Som vedlegg til reklamasjonen
fulgte en rapport som bl.a. beskrev og anbefalte hvordan utbedring skulle
foretas. Underentreprenøren var uenig i at det forelå mangler ved pelene, og
avviste reklamasjonen 1. desember 2020.
Det var etter dette ingen kontakt mellom partene før
hovedentreprenøren i august 2022, krevde erstatning for utbedringskostnadene. Hovedentreprenøren
hadde verken satt en utbedringsfrist overfor underentreprenøren, eller varslet
underentreprenøren om at utbedringen ble satt bort til andre, før
utbedringsarbeidene ble gjennomført. Utbedringsarbeidene hadde blitt utført i
perioden juli 2021 til februar 2022
Lagmannsretten besluttet i medhold av tvisteloven § 16-1 å
dele saken. Spørsmålet om hovedentreprenørens erstatningskrav var tapt som
følge av at det ikke var satt en utbedringsfrist og gitt varsel om at
utbedringsarbeidene ble utført av en annen entreprenør, ble behandlet først.
Lagmannsretten tok derfor ikke stilling til om det forelå en mangel ved pelene.
Mangelshåndteringen i entreprisekontrakter
Systematikken for håndtering av mangler er tilnærmet lik i
de ulike entreprisekontraktene fra Standard Norge. Etter NS 8415 pkt. 36.1
foreligger det en mangel dersom kontraktarbeidet ved overtakelsen ikke
oppfyller kontraktens krav, og dette skyldes forhold som underentreprenøren er
ansvarlig for.
Dersom hovedentreprenøren reklamerer rettidig har underentreprenøren
rett og plikt til å utbedre, jf. NS 8415 pkt. 36.2 første ledd. Utbedringsplikten
gjelder selv om underentreprenøren er uenig i at det foreligger en mangel, men
i slike tilfeller kan underentreprenøren kreve sikkerhetsstillelse fra
hovedentreprenøren for sitt mulige vederlagskrav.
Det følger av NS 8415 pkt. 36.2 fjerde ledd at hovedentreprenøren
skal sette en rimelig frist for underentreprenørens utbedring. Hvis utbedringen
ikke er gjennomført innen den fastsatte fristen, har hovedentreprenøren etter
NS 8415 pkt. 36.3 første ledd rett til å kreve at underentreprenøren dekker
kostnadene for utbedring utført av andre. Forutsetningen er at utbedringen
skjer på en rimelig og forsvarlig måte. Hovedentreprenøren skal også varsle
underentreprenøren før utbedringen blir satt bort til andre, jf. NS 8415 pkt.
36.3 første ledd siste setning
Lagmannsrettens vurdering
Verken NS 8415 eller de øvrige entreprisekontraktene fra
Standard Norge inneholder en uttrykkelig regulering av hva som er virkningen av
at det ikke er satt utbedringsfrist eller varslet om at utbedringen vil bli
satt bort til andre. Lagmannsretten påpekte at et slikt fravær av uttrykkelig
regulering, kunne tale for at unnlatelse av å sette frist for utbedring, ikke
medførte at erstatningskravet ble tapt.
Ved tolkningen av avtaler mellom profesjonelle parter kreves
imidlertid sterke grunner for å fravike tolkningsalternativet som følger av en
naturlig forståelse av ordlyden. Lagmannsretten fremhevet at NS 8415 pkt. 36.3 «rent
språklig oppstiller et vilkår om at underentreprenøren må ha oversittet en
utbedringsfrist før hovedentreprenøren kan kreve erstatning for kostnadene til
at andre har foretatt utbedringen».
Videre konkluderte lagmannsretten med at rettstilstanden i
dag er at hovedentreprenøren taper sitt krav i tilfeller «selskapet
har avslått et tilfredsstillende tilbud om utbedring fra underentreprenøren.»
Etter en grundig gjennomgang av standardens system og ordlyd, rettspraksis,
juridisk teori og reelle hensyn, konkluderte lagmannsretten med at løsningen måtte
bli den samme dersom frist for utbedring ikke var satt og unnlatelsen førte til
at underentreprenøren reelt ble fratatt utbedringsretten.
Etter en vurdering av partenes opptreden og de konkrete
omstendighetene konkluderte lagmannsretten med at underentreprenøren hadde en
berettiget forventning om å kunne innrette seg etter at mangelsansvaret ikke
ville bli forfulgt. Underentreprenørens utbedringsplikt var derfor ikke brutt.
Lagmannsretten påpekte at dette ble forsterket av at
underentreprenøren ikke hadde blitt varslet om at utbedringsarbeidene ble satt bort
til en annen entreprenør. Dersom slikt varsel hadde blitt fremsatt, ville det ifølge
lagmannsretten gitt underentreprenøren «en foranledning til å avklare en
eventuell utbedringsplikt».
Konklusjonen ble på denne bakgrunn at hovedentreprenørens
håndtering av saken hadde ført til at underentreprenøren reelt hadde blitt
fratatt utbedringsretten. Hovedentreprenørens eventuelle erstatningskrav var
derfor tapt.
Hva kan vi lære av dommen?
Bestemmelsene om utbedring av mangler er tilnærmet identiske
i NS 8405, NS 8406, NS 8407, NS 8415, NS 8416 og NS 8417. Dommen understreker derfor
generelt viktigheten av at man følger standardkontraktenes bestemmelser om
mangelshåndtering. Videre illustrerer dommen betydningen av at utbedring er det
primære mangelskravet i entreprisekontrakter, og at man som entreprenør ikke
bare har en utbedringsplikt, men også en utbedringsrett.
Dommen er også en påminnelse om at det må foreligge sterke
grunner for at man ved tolkningen av standardkontrakter skal fravike det
tolkningsalternativet som følger av en naturlig forståelse av ordlyden. Dersom
det oppstår uenigheter mellom partene under utførelsen er det derfor generelt
viktig at man tar en grundig gjennomgang av hva som står i
kontraktsbestemmelsene.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.