Fakta
Sak: Sluttoppgjørstvist etter totalentreprise
om bygging av ny ishall (Nye Jordal Amfi)
Parter:
- Totalentreprenør
NCC Norge AS (NCC) og
- Byggherre Oslo kommune ved Kultur-
og idrettsbygg KF (KID)
- Berammet i Høyesterett: 1 april 2025
Artikkelforfatterne
Senioradvokat Marit Lund Stensvåg, advokat Martine Skaar og advokat Annabel Gåsvand i advokatfirmaet Føyen.
Byggherrens rett til å bestille endringsarbeid av totalentreprenøren
er kvantitativt begrenset etter NS-standardene.
I likhet med både NS 8405, 8406
sier NS 8407 punkt 31.1 tredje ledd at byggherren ikke kan «pålegge
totalentreprenøren endringer ut over 15 prosent netto i tillegg til kontraktssummen».
I underentreprisestandardene NS 8416, 8415 og 8417 er grensen 20 prosent. Selv om
denne saken gjelder 15 prosent grensen i NS 8407, vil vurderingene være de samme også
etter underentreprisestandardene.
Det første spørsmålet for lagmannsretten var hva som inngår
i beregningsgrunnlaget for 15 prosent grensen, nærmere bestemt hva som ligger i
begrepet «endringer».
NCC argumenterte for at alle typer endringsarbeid, inkludert
prosjektering- og administrasjonsarbeid, samt tilleggsarbeid som følge av
eksempelvis uforutsette grunnforhold og andre byggherreforhold, måtte inngå i
beregningsgrunnlaget.
KID på sin side mente at kun endringsarbeid der byggherren
har hatt en reell valgmulighet skal inngå, og at blant annet tilleggsarbeid som
følge av andre byggherreforhold måtte falle utenfor beregningen.
Ett av KIDs argumenter for at vederlagsjusteringskrav som
følge av forsinkelse eller svikt i forhold som var byggherrens risiko ikke
kunne telle med i beregningen, var at standardens system er at det skilles
mellom «endringer» og «svikt i byggherrens ytelser».
Lagmannsretten fant imidlertid ikke at dette kunne føre til
at krav som skyldes byggherresvikt skal holdes utenfor beregningen. For totalentreprenøren
har årsaken til at man pålegges mer arbeid ingen betydning. Det
avgjørende var, etter lagmannsrettens syn, at det er tale om en «endring av
utførelsen fra det som er avtalt», og ikke om endringen beror på byggherrens
reelle valgmulighet. Retten kom dermed til at også tilleggsarbeid relatert til
for eksempel uforutsette grunnforhold kunne være omfattet.
Lagmannsretten kom etter dette til at blant annet følgende
krav inngikk i beregningen:
- Opsjoner utløst etter kontraktsinngåelse
- Tilleggsarbeid som følge av svikt i byggherrens
ytelser
- Kostnader til prosjektering av endringsarbeid
- Administrasjon som var nødvendig for
endringsarbeidet
Partene var enige om at rene tidsmessige krav, som LPS og
rigg og drift i forlenget byggetid, falt utenfor beregningsgrunnlaget. Retten
fant videre at økt administrasjon som følge av forlenget byggetid ikke inngikk
i beregningen.
Lagmannsretten konkluderte med at 15 prosent-grensen var
overskredet.
Beregningsgrunnlaget for 15 prosent-grensen – våre refleksjoner
Ut ifra dommen synes det avgjørende for hva som skal inn i
beregningsgrunnlaget for 15 prosent-regelen hvorvidt et arbeid faller innenfor
endringsbegrepet i NS 8407 pkt. 31.1. Det var ikke av betydning hvorvidt en
endring var ønsket/villet fra byggherrens side eller ikke. Også andre endringer
som førte til utførelse som avvek fra det avtalte, uavhengig av den
bakenforliggende årsaken til endringen, var omfattet. Dette selv om endringsarbeidet
skyldes svikt i byggherrens ytelser.
Det er ikke vanskelig å forstå lagmannsrettens konklusjon på
dette punkt. Dersom byggherresvikt medfører tilleggsarbeider med store ekstrakostnader
og ressursbruk for totalentreprenøren som ikke dekkes inn av de avtalte priser,
fremstår det lite rimelig at byggherren fortsatt skal kunne kreve dette
gjennomført til kontraktens priser og ha hele endringskompetansen i behold på
de opprinnelige avtalte vilkår.
For byggherren kan det motsetningsvis fremstå mer uheldig at
forhold han har begrenset kontroll over vil spise opp en nødvendig
endringskompetanse. Her skal nevnes at byggherren, i alle fall i en viss
utstrekning, vil ha mulighet til å redusere risiko for svikt i egne ytelser, og
derved redusere risikoen for at endringskompetansen «spises» opp av slike
forhold. Grundige grunnundersøkelser i forprosjektfasen kan f.eks. redusere
byggherrens risiko for sviktende grunnforhold. Til dette kan det også nevnes at
ved forhold som er fullstendig utenfor partenes kontroll, som streik, lockout,
ekstraordinære værforhold mv. så gis ikke totalentreprenøren rett på
vederlagsjustering. Slike forhold får dermed ikke betydning for 15 prosent-grensen.
Ettersom partene var enige om at tidsrelaterte krav ikke
skulle inngå i beregningen, gis det ingen begrunnelse for dette i
lagmannsrettens dom. Vi håper likevel at Høyesteretts avgjørelse vil trekke
klare linjer for hvilke krav som faller innenfor og utenfor
beregningsgrunnlaget.
Konsekvensen av overskridelse av 15 prosent-grensen –
lagmannsrettens dom
Det neste spørsmålet lagmannsretten vurderte var hvilken
konsekvens overskridelsen av grensen skulle ha for NCCs vederlag.
NCC hadde utført endringsarbeid etter at grensen var
passert, men uten at partene hadde blitt enige om reviderte priser. Slik
lagmannsretten vurderte saken, sto partene dermed i en situasjon der KID ikke
hadde akseptert NCCs priser, mens NCC ikke hadde akseptert at arbeidene skulle
utføres til kontraktens opprinnelige rater.
NCC krevde reviderte (høyere) timerater og påslag for det
arbeidet som var utført etter at 15 prosent-grensen var overskredet. KID mente at
kontraktens priser gjaldt i mangel av annen avtale. Spørsmålet ble dermed
hvilke priser som da skulle legges til grunn.
Med henvisning til en dom fra Agder lagmannsrett
(LA-2017-194079) kom retten til at det, i mangel av avtale mellom partene, var gjengs
pris som dannet grunnlag for NCCs vederlag for endringsarbeidene. Avtalt
fastpris for endringsarbeid skulle likevel ikke reguleres i ettertid.
Lagmannsretten mente at en slik regel ville redusere
risikoen for at en totalentreprenør utnytter situasjonen ved å kreve urimelig
høye priser av en byggherre med begrensede valgmuligheter. Samtidig måtte
byggherren bære risikoen for sin uriktige vurdering av 15 prosent-grensen.
Lagmannsretten hadde ingen innvendinger til økning av
timepris med cirka 25 prosent, og en økning på 25 prosent av NCCs påslag på innkjøp og arbeid
fra underentreprenører. Lagmannsretten reduserte NCCs påslag for volumrigg fra
28 til 10 prosent.
Etter en skjønnsmessig vurdering tilkjente lagmannsretten
NCC et beløp på 13,5 millioner kroner av kravet på 67,5 millioner kroner.
Konsekvensen av overskridelse av 15 prosent-grensen
– våre
refleksjoner
NS 8407 er taus om hva som skal skje når 15 prosent-grensen er
passert, utover at byggherren ikke kan pålegge totalentreprenøren
ytterligere endringsarbeid. Lagmannsrettens konklusjon om konsekvensen av
overskridelse av 15-prosent grensen og en justeringsrett om «gjengs pris» når annet
ikke er avtalt er altså ikke forankret i standardens ordlyd.
Etter vårt syn fremstår lagmannsrettens løsning likevel som
rimelig i det nevnte tilfellet.
Når partene ikke har avtalt hvordan arbeid skal honoreres,
er det alminnelige entrepriserettslige utgangspunktet at arbeid skal utføres på
regning. Det vil si at totalentreprenøren skal få betalt for «nødvendige
kostnader med å utføre arbeidet og et avtalt eller sedvanlig påslag til dekning
av indirekte kostnader, risiko og tjeneste» gjelder. Kostnadene skal
dokumenteres.
Etter vårt syn bør dette også være utgangspunktet for
spørsmålet om hvordan et arbeid over 15 prosent-grensen skal honoreres, når annet
ikke er avtalt og arbeidene fortsetter.
Likevel – dersom man i sin helhet skulle falt tilbake på regningsarbeidsprinsippet,
dvs. at alle kostnader måtte dokumenteres krone for krone - ville det for
timesarbeid nok bli forholdvis utfordrende for NCC å fastslå og dokumentere de
reelle kostnadene for arbeidet, herunder lønn, sosiale utgifter, verktøy etc.
Det fremstår derfor som en rimelig løsning at man i stedet gir
totalentreprenøren en rett til å kreve oppjusterte timepriser basert på «gjengs
pris». For påslaget vil vurderingen av hva som er «gjengs pris» neppe i praksis
skille seg særlig fra vurderingen av hva som er et «sedvanlig påslag».
Løsningen er likevel ikke gitt, og det blir spennende å se
om Høyesterett vil lande på en tilsvarende justeringsrett som lagmannsretten.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.