Vil bygge ny Bodø-flyplass i sjøkanten

- Bygging av ny flyplass helt ut i sjøkanten i syd åpner en enestående mulighet for å konsentrere Bodøs videre byutvikling på Bodø-halvøya, konkluderer Nordic — Office of Architecture og Asplan Viak i en ny rapport.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

De to selskapene har utredet to alternativer opp mot hverandre: Å flytte rullebanen 80 meter mot sør og beholde flyplassen der den er (alternativ 0), eller å flytte flyplassen 900 meter mot sør og utnytte dagens flyplassarealer til byutvikling (alternativ 1).

«Alternativ 1 ser ut som den soleklare anbefalingen totalt sett, og det blir billigere», skriver de i rapporten.

Ved å flytte rullebanen kan Bodø utvikles til en foregangsby innenfor fremtidsrettet byutvikling, med korte avstander tilrettelagt for gange og sykkel. - Dette er en genial idé som vi har fått lov til å være med på å utvikle videre, sier faglig ansvarlig i Nordic, Gudmund Stokke.

Bakgrunn for rapporten er at regjeringen har bedt Avinor utarbeide en samfunnsøkonomisk analyse for ny flyplassløsning i Bodø. Bodø kommune har engasjert Asplan Viak sammen med Nordic — Office of Architecture til å utarbeide alternativer for byutvikling frem til år 2065 for de to flyplassalternativene og beregne kostnader for å bygge ut områdene.

Disse alternativene skal danne grunnlaget for Avinors samfunnsøkonomiske analyse. Det understrekes at dette ikke er en plan, men en utredning, med de begrensninger dette innebærer.

Powered by Labrador CMS