Isaksen: - Næringen bør ha stor innflytelse på utdanningene

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) mener det avgjørende at utdanningene leverer det næringslivet faktisk trenger.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Onsdag besøkte han Bygg Reis Deg på Lillestrøm, først som foredragsholder på konferansedelen, før han tok turen innom Rørentreprenørene Norge sin stand på messen.

Vil ha mer innflytelse

Ett av ønskene til bransjeorganisasjonen og store deler av byggenæringen, er mer påvirkningskraft på innholdet i fagutdanningene.

- Det viktigste er at vi får være med i førersetet og bestemme hvor utdanningen skal gå. Vi må være med å legge premissene, sier ansvarlig for grunnopplærlingen og fagsjef for sanitærteknikk, Are Skaar Nilsen i Rørentreprenørene Norge.
- Avgjørende at næringslivet er tett på

Bransjeorganisasjonens ønske om større medvirkning ble møtt av forståelse fra ministeren.

- Næringen bør ha stor innflytelse på utdanningene. Vi har jo et system i dag med bransjeeide faglige råd som er med på å utvikle utdanningene, og vi har startet et forsøk der disse rådene får enda mer å si på innholdet i opplæringen. Jeg mener det er helt avgjørende at arbeidslivet er tett på og føler at utdanningene leverer det de faktisk trenger, sier Torbjørn Røe Isaksen til Byggeindustrien.

Kan starte bransjeskoler

Han pekte også på at regjeringen allerede har innfridd ett av kravene til Rørentreprenørene Norge, nemlig at man fra 1. august av har mulighet til å etablere egne bransjeskoler.

Det er positive endringer, mener Rørentreprenørene Norge.

- Vi hadde det på tapetet allerede på 1990-tallet, men systemet falt den gangen i grus med ny regjering. Men det er bare å ta planene ut av skuffen, ommøblere litt og legge til rette for dagens utdanning, så er vi der, sier Are Skaar Nilsen.

Mer praktisk

Rørentreprenørene oppfordret også til en mer praktisk tilrettelagt utdanning, og understreket at etableringen av rene utdanningsløp er avgjørende for en god fagutdanning.

- Det er ingenting i veien for at mange flere skoler og fylker får elever tidligere ut i arbeidslivet som en del av utdanningsløpet. Vi gir nå mer penger til å nettopp dette, og vi har også ryddet unna noen formelle ting for at de skal kunne gjøre det. Det betyr at man i utgangspunktet kan begynne med lærlingetida si den første uka i skolen. Det tror jeg er veldig god ide, fordi du får brukt teorien daglig hele tiden, sier Isaksen.

Powered by Labrador CMS