Det skriver Onninen-eier Kesko i en pressemelding torsdag.
– Vi har spisset innsatsen inn mot installasjonsmarkedet, som er området vi er aller sterkest på. Herunder også billadere, hvor det har vært en formidabel boom i 2021. Satsningen har gitt strålende resultater, og Onninen tar betydelige markedsandeler i Norge. Vi er virkelig på offensiven innen elektro nå, sier administrerende direktør for Kesko Norge, Hilde Kristoffersen, i pressemeldingen.
Annonse
Omsetningen til Onninen landet i 2021 på 296 millioner euro, som er en vekst på 23,3 prosent i løpet av året. Onninen har nå en markedsandel på 21 prosent ifølge statistikk fra Virke. Markedsandelen har økt betydelig gjennom året, skriver Kesko.
Administrerende direktør Hilde Kristoffersen i Kesko Norge.Foto: Kesko
Tallene til Onninen kommer frem under morselskapet Keskos kvartalspresentasjon. Her presenteres også tall for Byggmakker, som har god vekst i 2021.
– Vi er fornøyde med veksten i Byggmakker, og at vi gjennom året har befestet posisjonen som en av de ledende byggevarekjedene i Norge. Alt i alt kan vi se tilbake på et sterkt år for byggevarebransjen i Norge, men i 2022 skal vi markere oss ytterligere og bli mer offensive i markedet, sier Kristoffersen.
Byggmakker har omsatt for 721 millioner euro i løpet av 2021, en vekst på 10,2 prosent, heter det i pressemeldingen.
Tallene for fjerde kvartal 2021 viser at omsetningen for Onninen var på 86 millioner euro, en vekst på 23,6 prosent. Byggmakker omsatte for 173 millioner euro i fjerde kvartal, en vekst på åtte prosent.