Fagdirektør Kari Befring Bjørnstad i DiBK og møteleder Sverre Tiltnes under webinaret.
Over 500 deltok på DiBK-webinar om digitale byggesøknader
Over 500 personer fra eiendoms- og byggenæringen deltok onsdag på et webinar om digitale byggesøknader i regi av Direktoratet for byggkvalitet (DiBK). – Engasjementet var intens, sier fagdirektør Kari Befring Bjørnstad.
– Deltakelsen var langt større enn vi forventet. Klart vi er fornøyd, sier Bjørnstad.
DiBK mener tiden er inne for både entreprenører og byggherrer til å kreve bruk av digitale byggesøknader via Altinn, og arrangerte derfor onsdag webinaret «Still krav til digitale byggesøknader NÅ!»
– Målet var å vekke brukerne, og motivere dem til å bli krevende bestillerne. Derfor var det gledelig at så mange utbyggere og entreprenører var med. Nytten for tiltakshaver og de utøvende ble bekreftet å være entydig stor og positiv, sier hun og legger til:
– Gammel vane er ofte vond å vende. Derfor er krevende bestillere avgjørende for dette viktige steget inn i en digital bygge-, anleggs- og eiendomsnæring. At vi samtidig fikk så mange gode og viktige innspill var veldig hyggelig og nyttig.
Stort engasjement
– Hvordan var responsen fra deltakerne? Er det interesse for å ta dette i bruk?
– Oppslutningen om å digitalisere byggesøknadene var sterk og tydelig. Veldig hyggelig at Thor-Olaf Askjer i Norsk Eiendom og Rune Aale-Hansen i NKF var tydelige på nytten av å omstille nå, og tilsvarende sterke i sin anbefaling. Engasjementet på chat´n var intens. På 90 minutter fikk vi nesten 100 gode spørsmål og innspill, sier fagdirektøren i DiBK.
Hun sier de skal ta med seg innspillene videre i arbeidet frem til ByggSøk stenger for nye søknader 1.oktober.
– I tilknytning til stenging av ByggSøk er det viktig å minne om at søknader som er påbegynt i ByggSøk enkelt kan eksporteres til de digitale løsningene som ble presentert på webinaret, sier Bjørnstad.
Intoduserte seks løsninger
På webinaret introduserte DiBK seks gode og velfungerende løsninger for digital byggesøknader.
– Løsninger for store komplekse byggesøknader, til frittstående tjenester som automatisert nabovarsel og digital signatur ble presentert, sier hun.
Bjørnstad legger til at de også ønsket å formidle hvordan utbyggerne er tjent med presist og forutsigbart samspill med myndighetene.
– Nasjonale sjekklister sørger for ensartet behandling og bruk av rett lovhjemmel. Gode sluttbrukerløsninger sørger for at søknadene er presise og fullstendige. Det siste er langt fra dagens praksis. Med de markeringene vi fikk fra bestillerne har vi god tro på at det blir stilt krav til digitale byggesøknader, sier hun.