Øyvind Skarholt i Byggevareindustriens forening og flere andre industriforeninger i BNL kartlegger omfanget av modul- og elementimporten til Norge. (

- Importerte 10.000 våtromskabiner på ett år

Importen av modulbygg og elementer fra utlandet har skutt i været, og økningen på komplette baderomløsninger er alene tredoblet siden 2002.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Det kommer frem i en markedsanalyse som Prognosesenteret har utarbeidet på oppdrag for Byggevareindustriens forening og de andre industriforeningene i Byggenæringens landsforening (BNL).

– Vi har hatt god oversikt over utviklingen på direkte import av byggevarer, men bildet har vært mer uklart innenfor parallellimport – altså det som går på modul- og elementsegmentet. Det er bakgrunnen for at vi har gjennomført en større markedsanalyse, sier administrerende direktør Øyvind Skarholt i Byggevareindustriens forening.

44 utenlandske element- og modulprodusenter fra både tre- og betongsiden har deltatt i undersøkelsen, og funnene skal legges frem på et frokostseminar i mars.

Importbildet som tegnes er ifølge Byggevareindustriens forening sammensatt og varierer mellom ulike varegrupper.

Men de mener trenden likevel er klar:

Modul- og elementproduksjon øker fordi pristaket for boliger ute i markedet er nådd.

– Det er en naturlig utvikling. Vi ser at boligprisene er i ferd med å flate ut, og at boligprodusentene må ta industrialiseringsgrep for å holde byggekostnadene nede, sier Skarholt.

Presser ned omsetningen til norsk byggevarehandel

Mandag meldte Byggeindustrien at økt innslag og økt import av ferdighus og modulbygg er i ferd med å presse ned omsetningen i norsk byggevarehandel.

Etter at Virke gikk ut med positive forventninger til 2013, viste fasiten ved årsslutt en vekst på beskjedne 0,3 prosent.

Øyvind Skarholt beskriver modul- og elementimporten som en trussel for den tradisjonelle byggevarehandelen, men mener det er en utvikling aktørene i markedet er nødt til å ta innover seg.

– Samtidig som at importen øker, er også den nasjonale modul- og elementproduksjonen i vekst. Jeg tror handelen og industrien sammen må sette seg ned for å se hva de kan gjøre for at vi skal ha en effektiv element- og modulproduksjon i Norge. Her ligger det muligheter for de som evner å levere «industrialisert skreddersøm», mener Skarholt.

Halvparten moduler i Selvaag?

For det er ingen tegn til at modulsatsingen kommer til å bli mindre i årene som kommer, snarere tvert imot.

En av landets desidert største boligprodusenter, Selvaag Bolig, varslet nylig i Byggeindustrien at halvparten av boligprosjektene de setter i gang i løpet av 2014 kan være prefabrikkerte modulbygg.

Ifjor solgte de totalt 740 boliger for 2,5 milliarder kroner.

– Vi kommer til å benytte flere prefabrikkerte moduler fra Baltikum og Polen for å holde byggekostnadene nede. I tillegg jobber vi aktivt med å optimalisere prosjektene våre slik at de totalentreprenørene vi benytter, skal kunne presse prisene nedover, sier administrerende direktør Baard Schumann i Selvaag Bolig til Byggeindustrien.

Helt konkret betyr det at modulvolumet i Selvaag Boligs prosjektportefølje skal opp fra 30 prosent i 2013 til opp mot halvparten i 2014.

– Ja, mellom 40-50 prosent av vårt volum som igangsettes i 2014 kan bli med moduler. Men jeg tror ikke volumet på modul vil gå noe høyere enn dette, siden formen ikke passer inn i alle prosjekter, sier Schumann.

– Hvor mye sparer dere på bruk av prefabrikkerte moduler?

– I et aktuelt prosjekt på Lørenskog betyr modulbruken at vi ligger 10 prosent lavere i pris ut til kundene enn hva vi havner på med plassbygget. Erfaringene våre etter å ha drevet med dette i 13 år, er svært gode, ifølge Schumann.

10.000 våtromskabiner

Undersøkelsen som BNL-organisasjonene har tatt initativ til, viser at utviklingen innenfor våtromskabiner er det området der dreiningen mot prefabrikkerte løsninger har vært størst.

– Beregnet antall importerte våtromskabiner i 2012 er rundt 10.000, noe som er en tredobling siden 2002. Dette har naturligvis stor betydning for salget av typiske baderomsprodukter som flis, membraner, toaletter, baderomsplater og annen innredning, sier Øyvind Skarholt som presiserer at baderommene ikke bare går til boliger.

– Her ser vi en signifikant sammenheng mellom igangsatte hoteller og import i analysen.

Andre produkter som ikke har merket konkurransen i like stor grad er for eksempel gips.

Der blir det anslått at kun tre prosent av markedet til nye bygg dekkes gjennom moduler og elementer.

– Ferdiggraden på det som kommer inn er avgjørende. Men det er ikke gitt at dette er noe som ikke vil endre seg over tid. Signalene fra aktørene i markedet er at man jobber hardt for å øke ferdiggraden på modulene i fremtiden, sier Skarholt

Tresegmentet vokser mest

Undersøkelsen viser også at det er innenfor tresegmentet at modul- og elementimporten har vokst mest.

– Vi ser en vekst innenfor betong også, men tre dominerer. Her kommer det inn varer fra både Sverige, Finland og Baltikum, mens på betongsiden er det i all hovedsak produsenter fra Sverige som er de største aktørene, sier Skarholt.



Powered by Labrador CMS