Foto: Stephen Alan Goodwin / Hunton Fiber

Omsetningsvekst for Hunton – lanserer sin første bærekraftrapport

Hunton Fiber hadde driftsintekter på 700 millioner kroner i 2022, mer enn 15 prosent opp fra året før. Samtidig som de markerer vekst, lanserer de sin første bærekraftrapport.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Det skriver Hunton i en pressemelding tirsdag.

Administrerende direktør Arne Jebsen i Hunton Fiber. Foto: Hunton Fiber
Administrerende direktør Arne Jebsen i Hunton Fiber.

– Bærekraft har vært viktig for Hunton i mange år, men det er først i år at vi har utarbeidet en egen bærekraftrapport, forteller administrerende direktør Arne Jebsen i meldingen.

Trefiberprodusentens første bærekraftrapport kommer tre år før rapporteringen blir pliktig.

Huntons egenproduserte produkter består, ifølge pressemeldingen, hovedsakelig av trefiber fra granflis, som er et biprodukt fra sagbruk.

– Produktene våre fortsetter lagringen av karbon så lenge de er i bruk. I alt 53.600 tonn CO2e lagres i produktene vi produserte i fjor, mens summen av vårt direkte utslipp fra produksjon og energiforbruk var 5.703 tonn CO2e, forteller Jebsen.

Hunton Fiber AS oppnådde driftsinntekter på 700 millioner kroner i 2022, som er en økning på 15,9 prosent fra året før. Ifølge pressemeldingen bidro lanseringen av tjenesten Hunton Komplett sterkt i Norge. Den sterkeste veksten var i Sverige, med 24 prosent, men alle konsernets hovedmarkeder styrket seg, ifølge meldingen fra 2021. Selskapets eksportandel for egenproduserte produkter er nå på 60 prosent.

Powered by Labrador CMS