Illustrasjonsfoto: Sindre Sverdrup Strand
Illustrasjonsfoto: Sindre Sverdrup Strand

Byggevareprisene har falt 2,9 prosent i år

Byggevareprisene har fortsatt å falle siden nyttår. Prisene er 2,9 prosent ned siden 1. januar i år.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Det skiver Plankepriser i en pressemelding torsdag.

Indeksen for de 250 mest solgte byggevarene i Norge har falt fra 145,9 poeng 1. januar til 141,7 poeng 1. mars. Dette som tilsvarer et fall på 2,9 prosent, skriver Plankepriser.

Topp-250 indeksen består av de 250 mest solgte byggevarene i Norge. Prisene er indeksert til 100 poeng 1. januar 2020. Kampanjepriser er ekskludert. Illustrasjon: Plankepriser
Topp-250 indeksen består av de 250 mest solgte byggevarene i Norge. Prisene er indeksert til 100 poeng 1. januar 2020. Kampanjepriser er ekskludert. Illustrasjon: Plankepriser

Topp-250 listen består av mye trelast. Denne varekategorien hadde et kraftig prishopp frem til august 2021, og har siden vært fallende.

For øvrige varekategorier tok det lenger tid før prisene begynte å øke, og de fortsatte å øke gjennom 2022, heter det i pressemeldingen. Denne trenden har nå snudd, og bortsett fra verktøy, hjem/fritid og isolasjon, har alle varekategorier falt i pris siden 1. januar i år.

Trelastkategorien har store intern variasjon, og konstruksjonsvirke er den varegruppen som faller mest. Prisnedgangen på konstruksjonsvirke er 7,1prosen, lekter er ned 5,4 prosent og panel er ned 4,2 prosent hittil i år.

Powered by Labrador CMS