Administrerende direktør Dag Kroslid i NorDan AB viser frem selskapets nye digitale satsing på Nordbygg.

NorDan satser digitalt på Nordbygg

Dør- og vindusprodusenten NorDan viste ikke bare frem produktene, men også sine digitale muskler på Nordbygg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

NorDan åpnet vinduet til fremtiden på gløtt under bygg- og VVS-messen Nordbygg i Stockholm denne uken. Selv om flere fysiske vareprøver også var på plass på standen, hadde den Norge-baserte produsenten satset knallhardt på å vise frem sine digitale ferdigheter.

─ Vi har seks produktserier som vi viser frem, men de kan man se på seks forskjellige skjermer her på standen. På årets Nordbygg viser vi at vi ligger i forkant på digitalisering, og da presenterer vi også produktene våre digitalt, forteller administrerende direktør Dag Kroslid i NorDan AB.

─ Det nyeste vi har

Kroslid vedgår at det innebærer risiko å gå bort fra den tradisjonelle standen med fysiske vareprøver, men mener den digitale løsningen fungerer godt.

─ Det føles egentlig utrolig bra å gjøre det slik. Vi ønsker å bruke denne messen til å vise det nyeste vi har, og det blir også langt merke til. Alle produktene våre er tilgjengelige digitalt, både som BIM-komponenter og i digitalt salg, sier han.

Nett sum

Han røper også at NCC og Sweco har vært innom standen og handlet vinduer på nett.

─ Det er jo vanlig med nettkjøp, men kanskje ikke for over ti millioner kroner, sier Kroslid med et smil.

Teamleder for digitalisering i NorDan, Fredrik Tveter, presenterer NorDan-produkter i en digital virkelighet.

NorDan lanserer også sitt nye konsept EcoDigital ready, som skal svare på markedets etterspørsel etter grønne og digitale løsninger.

─ Vi har blant annet en 3D-skriver som skal kunne produsere dører og vinduer på opptil 1,5 meters bredde og 2,5 meters høyde, forteller Kroslid.

NorDan viste også frem en rekke av produktene sine og hva de betyr for lyd og lys i en interaktiv VR-modell på standen.

Powered by Labrador CMS