Byggmakker og Onninen går begge inn under morselskapet Kesko i Norge.Foto: Kesko
Vekst for Onninen – nedgang for Byggmakker
Onninen økte omsetning med 14,9 prosent i andre kvartal i år sammenlignet med fjoråret. Byggmakkers omsetning vokste med 16,2 prosent sammenlignet med første kvartal i år, men er ned 8,8 prosent sammenlignet med andre kvartal i fjor.
– Onninen fortsetter sin lønnsomme vekst og styrker seg ytterligere innenfor installasjonsmarkedet. Selskapet har vunnet viktige og riktige avtaler som vil skape forutsigbarhet. Selskapet har offensive ledere og medarbeidere som hver dag tar de riktige avgjørelsene. Vi er godt posisjonert innen en rekke spennende nisjer i installasjonsmarkedet, for eksempel billadere som øker kraftig, sier administrerende direktør for Kesko Norge, Hilde Kristoffersen, i pressemeldingen.
Omsetningen til Onninen landet på 83,5 millioner euro i andre kvartal i år, hvilket er en økning på 14,9 prosent fra samme kvartal i fjor.
Byggmakker omsatte for 199,9 millioner euro i andre kvartal i år. Det er en økning på 16,2 prosent sammenlignet med første kvartal i år, men en nedgang på 8,8 prosent sammenlignet med andre kvartal i fjor.
– Andre kvartal i fjor var veldig bra, og det er naturlig at vi ser en liten tilbakegang nå. Vi vokser likevel fra første kvartal. Dette skyldes blant annet vår solide satsing på det profesjonelle markedet, hvor vi også har vunnet markedsandeler på andre varegrupper enn det vi er mest kjent for, som klær og verneutstyr. I hele Kesko-konsernet har vi en tydelig samordnet satsing på innkjøp, sortiment og kompetanse inn mot dette kundesegmentet.
Morselskapet Kesko i Finland leverte i andre kvartal en omsetning på 3 108,5 millioner euro og et resultat på 238,3 millioner euro. Det er det beste Q2-resultatet i selskapets historie. Konsernet er på offensiven, og i Norge forsetter Byggmakker og Onninen med gjennomføringen av den strategiske langtidsplanen, sier Kristoffersen.