Tomas Sonesten (fra venstre), Nicklas Elmeljung og Fredrik Esbjörnsson i Hunton AB.

Hunton jakter svenske markedsandeler

Kun fire norske AS er registrert blant de om lag 900 utstillerne på Nordbygg, men også flere svenske datterselskaper til norske bedrifter vil vise seg frem på messen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

En av de svenske selskapene med norske røtter som man denne uken kan finne på Nordbygg, er trefiberspesialisten Hunton.

− Fremfor alt vil vi vise oss frem mens vi er her. I dag har vi kanskje en markedsandel på 3,5 prosent, og vi ser at det spesielt er i storbyene som Stockholm og Göteborg vi vinner frem, sier Fredrik Esbjörnsson.

Sammen med kollegene Tomas Sonesten og Nicklas Elmeljung holder han stand med Hunton på Nordens største møteplass for byggebransjen.

− Nå er Hunton i Norge kanskje ti ganger større enn i Sverige, men vi håper å vokse oss størst, sier Tomas Sonesten.

Av norskregistrerte selskap er det kun arbeidstøyprodusent Helly Hansen, kjøkkenprodusent Bora Scandinavia, vedlikeholdsutstyrprodusenten Relekta og lekkasjesystembedriften Watergard Intl som er til stede på Nordbygg i år.

− Det er egentlig rart at det ikke er flere norske bedrifter her, vedgår områdeansvarlig for Norge i Relekta, Trond Aaraas.

Områdeansvarlig i Norge for Relekta og Tec7, Trond Aaraas, er på plass på Nordbygg, blant annet for å vise frem verdensnyheten Remove All.

Han forteller at bedriften har fått svært god respons på messen, og at tilstedeværelse på Nordbygg er viktig for den svenske satsingen.

− Vi har økt med 30 prosent i Sverige de isste årene. Å være på Nordbygg har høy prioritet for oss, slår han fast.

Powered by Labrador CMS