Konsernsjef/eier Haakon Tronrud (t.h.) og HR-direktør Sigmund Nysveen i Tronrud Gruppen har full kontroll over hvilke personer og hvilke firmaer som er på selskapets byggeplasser via PC-en.

Bruker ID-kortene til å bygge informasjonsbank

Konsernsjef/eier Haakon Tronrud og HR-direktør Sigmund Nysveen i Tronrud Gruppen har utviklet et helt nytt system der ID-kortene brukes til å få full kontroll over hvilke personer og firmaer som til enhver tid er inne på deres byggeplasser og om de har alle papirer i orden.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

De ble lei av å vente på en sentralstyrt ordning der ID-kortene kan brukes til å føre utvidet kontroll rundt hvem som befinner seg på byggeplass – og har nå bygget opp et eget system som gir dem ful oversikt. Det er nå tre år siden de begynte å kjøre en innlogging ved hjelp av ID-kort på byggeplass. Etter hvert har de sett behovet for å utvide løsningen som informasjonen fra ID-kortene kan gi til dem.

– Vi satte oss ned etter sommerferien og bestemte oss for å gjøre et utviklingsarbeid i egenregi. Det finnes store muligheter i å hente ut informasjon gjennom opplysningene som ligger i ID-kortene. Det gjelder bare å samle og systematisere disse opplysningene – og ikke minst sørge for at kortene blir brukt av absolutt alle på byggeplass, sier Tronrud til Byggeindustrien.

Ut på alle byggeplasser

Nå er de i ferd med å rulle ut løsningen på alle sine byggeplasser.

– Vi har kjørt en utvidet test på tre prosjekter, og det har fungert bra. Med denne løsningen i bunn kan både vi på hovedkontoret og ledelsen ute på byggeplass til enhver tid ha full kontroll over hvem som er på prosjektet, om ID-kortet er gyldig, hvilket firma de jobber i, om firmaet har alle papirer og godkjenninger i orden og hvilket ledd firmaet har i kontraktskjeden, utdyper Nysveen.

All registering fra byggeplass går rett inn mot selskapets hovedserver. Alle som går inn og ut registreres, og informasjonen blir lagret.

– Vi har integrert løsningen i vårt eksisterende IT-system. Dermed kan vi hente ut all informasjon i sanntid, og se hvem er som er på plass, når de kom og så videre. Vi vil også få opp et varsel om en person som ikke burde være der er til stede, om firmaet hans er konkurs, om det er et firma vi ikke ønsker å bruke, eller om det ikke er satt opp i kontraktskjeden. Vi kan da enten velge å godkjenne avviket eller ta affære på byggeplass, legger Tronrud til.

Daglig rutine

– Dessuten er det blitt en del av den daglige rutinen til bygglederne å følge med på oversikten i sitt prosjekt. Ved at alle data blir lagret kan vi også gå tilbake i tid for å sjekke at alt har vært som det skal være. Løsningen gir oss dessuten mulighet til å skrive ut lister om noen skulle ønske å få en oversikt over personer og firmaer som har vært og er på byggeplass, sier Tronrud.

Han er overbevist om at dette har en stor effekt på holdningene på byggeplassen.

– Det gjør at både ledelsen og arbeiderne er ekstra oppmerksomme på om alt er som det skal - og det har dessuten en stor effekt på HMS-arbeidet, mener Tronrud.

De har også planer om å utvide systemet, og ønsker blant annet å innlemme StartBANK-søk og Tronrud sier han ser frem til at løsningen med online ID-kort kommer for fullt.


Powered by Labrador CMS