Indikasjoner på at all asfalt har løsnet på Hålogalandsbrua: – Svært uvanlig
Statens vegvesen oppdaget uregelmessigheter med asfalten for flere år siden. Brua stenges nå for testing, samtidig forbereder Vegvesenet seg på større arbeider i 2026.
Statens vegvesen stenger Hålogalandsbrua helt for trafikk fra mandag 9. september kl 07.00 til fredag 13. september om kvelden. Gang- og sykkelfeltet vil også være stengt for ferdsel mens arbeidet på brua pågår.
Årsaken til at brua som åpnet i 2018 må stenges, er problemer med asfalten.
Annonse
– I kjørebanen mellom de to brutårnene ligger det en solid stålkasse. Her har asfalten løsnet fra underlaget flere steder, noe som er svært uvanlig. Konsekvensen er at asfalten krøller seg ut mot hvitstripa, og sprekker opp, opplyser Statens vegvesen torsdag.
– Lange pølser som ligger etter hvitstripen
Statens vegvesen opplyser at de oppdaget uregelmessigheter i asfalten allerede i 2022. I løpet av de siste årene har de fulgt utviklingen tett.
– Vi har over flere år merket at noe var galt. I det siste har vi tatt en rekke borkjerner for å sjekke vedheft.Vi har boret helt ned til stålkonstruksjonen, og prøver er tatt fra hele brukassen. Disse prøvene indikerer at all asfalt har løsnet fra stålkassen, sier Per Kåre Olsen, Vegvesenets prosjektleder for asfalt og veimerking i Nord-Norge.
– Hva betyr dette for sikkerheten?
– Utfordringen er at dekket ikke sitter fast, noe som gjør at det lettere beveger seg når det utsettes for krefter. Bremsekrefter fra tunge kjøretøy kan føre til at asfalten strekkes, og vi ser at det danner seg ranker langs hvitstripen. Det ser ut som lange pølser som ligger etter hvitstripen. Samtidig blir asfalten i kjørefeltet tynnere og tynnere, og den asfalten som skulle vært der, havner på sidene, sier Olsen.
Vegvesenet har frest bort disse asfaltrankene ved flere anledninger.
– Men nå har det blitt så mye spor og strekkmerker i asfalten, at vi er spesielt bekymret for sikkerheten til tohjulinger. Vi har derfor fire felt vi må gjøre noe med.
Testfelt på cirka 1.000 kvadratmeter
Vegvesenet har nå satt opp fire testfelt på cirka 1.000 kvadratmeter hvor de prøver ut ulike metoder for å se hva som fungerer best.
Målet er at testfeltene skal gi svar på hvor omfattende problemet er, og hva som er den beste løsningen på lang sikt.
Entreprenører er engasjert
Entreprenørene Norasfalt, Visinor Rehab og Velde Asfalt er engasjert i arbeidet, på oppdrag fra Statens vegvesen.
– Planen er å ta hele brua i 2026, men det er viktig at vi får en sommersesong hvor vi kan vurdere hva som fungerer før vi tar den endelige beslutningen. Det er om sommeren, når det er varmt i været, at problemene oppstår, så vi må ha en sommer til å teste og ta flere prøver, sier Olsen.
– Vil det bli flere stenginger av veien?
– Det kan bli noen sporadiske, korte stenginger på natt eller kveld når vi tar kjerneboringsprøver og tester. Det er noe vi må gjøre, men det vil ikke ha stor innvirkning på trafikken. I 2026, når vi går i gang med større arbeider, vil brua bli stengt en lengre periode.
– Hva kan du si om kostnader og behovet for tid til å gjøre et slikt arbeid?
– Vi tør ikke si noe konkret om kostnader eller tid ennå. Vi er spent på hvor raskt vi kan fjerne den gamle asfalten og hvordan dette vil gå. Å fjerne asfalt på en stålkasse som er behandlet med membran må gjøres forsiktig for å unngå skade på membranen. Hvis vi skader den, har vi et ekstra problem. Dette er en hengebro der mye vekt forsvinner når så mye asfalt fjernes, så det er mange faktorer å hensyn til. Det er en omfattende prosess, sier Olsen.
Statens vegvesen opplyser at de har en pågående reklamasjonssak mot den kinesiske hovedentreprenøren Sichuan Road and Bridge Group (SRBG) i forbindelse med asfaltproblemene.
– Det er vanlig å reklamere når det oppstår så omfattende skader, spesielt når ting ikke fungerer som de skal. Utover det kan jeg ikke si så mye. Det ligger hos andre enn meg å følge opp reklamasjonen, sier Olsen.
Hålogalandsbrua er en 1.533 meter lang hengebru. Brua ble åpnet i desember 2018.