Britisk besøk hos Veidekke: - Dette er hvordan en lærlingordning skal fungere
Innen 2020 håper Storbritannia å ha fått tre millioner lærlinger gjennom systemet. Norge er et av stedene man nå ser for å finne ut hvordan.
I august 2015 besøkte Storbritannias ferdighets- og likestillingsminister Nick Boles Norge for å lære av den norske lærlingordningen.
Mandag fikk Veidekke besøk av redaktør for videre utdanning i det store britiske utdanningstidsskriftet TES Global, Stephen Exley, som var i samme ærend.
– Lærlingordningen er veldig annerledes i Storbritannia enn hva dere har her. Det finnes formelt ikke noen lærlingordning i den britiske skolegangen, og de lærlingene vi har, er gjerne folk som allerede er i arbeid, sier han til Byggeindustrien.
Mandag møtte Exley Veidekke-lærling Chris Langøen Olstad på prosjektet Nytt Munchmuseum.
24-åringen kom inn i lærling- og Veidekke-systemet gjennom entreprenørens egen ordning Skole på Byggeplass sommeren 2014. Nå har han snart gått ut læretiden, og håper å fortsette i Veidekke.
– Jeg ser i alle fall for meg å fortsette som betongarbeider, og målet er å få fortsette i Veidekke, sier han.
Olstad forteller at han er godt fornøyd med å være lærling, og han er optimistisk til arbeidsmarkedet etter han har endt lærlingtiden.
Stephen Exley mener den norske lærlingen har grunn til å være fornøyd.
– Den norske ordningen ser ut til å være hvordan en lærlingordning skal være. Dere har en kultur for læring her som vi ikke har i vår egen ordning. Det ser også ut som om det knytter seg mer prestisje til dette i Norge, sier han.
Exley tror ikke hjemlandet vil legge om til en nordisk modell for lærlinger, men er ikke fremmed for at britene kanskje kan bevege seg i en norsk retning.
– Det ser ut som om ordningen fungerer for veldig mange her, sier han.