Gudvangatunnelen i Sogn og Fjordane har blitt rammet av brann flere ganger, sist i 2015.
Foto: Arne Veum / NTB scanpix
Forskere: - Enkle sikkerhetstiltak vil redde liv i tunneler
Forskere har undersøkt hvordan 80 forsøkspersoner utstyrt med VR-briller reagerte i en virtuell tunnelbrann. Konklusjonen er at enkle grep kan redde liv.
Det skriver nettstedet Gemini.no, som samler forskningsnyheter fra SINTEF og NTNU.
NRK omtaler samme sak denne uken.
– I en forrykende fart kom den mot meg, røykskyen. Det tok ikke mange sekundene før den lå som et mørkt teppe rundt anklene, så knærne. Så blir det helt svart. Å være fanget i en tunnelbrann er et mareritt. Så skremmende er det at svært mange av oss vil reagere med handlingslammelse, sier forsker Gunnar Jenssen i SINTEF.
Opplevelsen kommer fra forskningsprosjektet «Evakuering i tunnel» i regi av SINTEF og Vegvesenet.
Ved hjelp av et dataprogram med virkelighetsnær grafikk, VR-briller, og en plattform som registrerer forsøkspersonenes bevegelsesmønster, har SINTEF og Universitetet i Lund sammen testet 80 forsøkspersoner for en virtuell brannopplevelse.
–Vi har blant annet jobbet med å gjenskape realistiske siktforhold i sort røyk. Det er ikke gjort før. Den sorte røyken er viktig får for å avdekke spørsmål knyttet til sikt – og hva som må til for å hjelpe mennesker som er fanget i en slik brann, kanskje uten å se lenger enn til egne fingertupper, sier Gunnar Jenssen til Gemini.
Resultatene har, ifølge artikkelen, gitt ny kunnskap om hvordan folk oppfører seg i en tunnelbrann, og hvordan de reagerer for å komme seg i sikkerhet.
– Hovedhensikten med prosjektet er å teste og dokumentere effekten av ledesystem i tunnel, som skilting, ledelys og høytalere, og dokumentere effekten av det, forteller SINTEF- forsker Jo Skjermo, som er ansvarlig for den tekniske delen av VR-prosjektet.
Vegvesenet skal også bruke resultatene til å utvikle en generell opplysningskampanje for å bedre kunnskapen om tunnelbrann, heter det i artikkelen.
Forskerne har følgende anbefalinger etter «Evakuering i tunnel»-forsøket:
- Norske tunneler bør utstyres med lyslist på veggen, omtrent én meter opp på veggen.
- Det bør tas i bruk høytalere med talemelding som gir beskjed om hvor nærmeste nødutgang befinner seg. Denne bør være på flere språk med tanke på turister og utenlandske sjåfører.
- Dersom man skal ta i bruk redningsrom, bør det ikke verre mer enn 250 meter mellom disse om de skal fungere optimalt. Dersom det er en sterkt trafikkert tunnel, bør det vurderes enda kortere avstand.