Gudvangatunnelen i Sogn og Fjordane har blitt rammet av brann flere ganger, sist i 2015.

Forskere: - Enkle sikkerhetstiltak vil redde liv i tunneler

Forskere har undersøkt hvordan 80 forsøkspersoner utstyrt med VR-briller reagerte i en virtuell tunnelbrann. Konklusjonen er at enkle grep kan redde liv.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Det skriver nettstedet Gemini.no, som samler forskningsnyheter fra SINTEF og NTNU.

NRK omtaler samme sak denne uken.

– I en forrykende fart kom den mot meg, røykskyen. Det tok ikke mange sekundene før den lå som et mørkt teppe rundt anklene, så knærne. Så blir det helt svart. Å være fanget i en tunnelbrann er et mareritt. Så skremmende er det at svært mange av oss vil reagere med handlingslammelse, sier forsker Gunnar Jenssen i SINTEF.

Opplevelsen kommer fra forskningsprosjektet «Evakuering i tunnel» i regi av SINTEF og Vegvesenet.

Ved hjelp av et dataprogram med virkelighetsnær grafikk, VR-briller, og en plattform som registrerer forsøkspersonenes bevegelsesmønster, har SINTEF og Universitetet i Lund sammen testet 80 forsøkspersoner for en virtuell brannopplevelse.

–Vi har blant annet jobbet med å gjenskape realistiske siktforhold i sort røyk. Det er ikke gjort før. Den sorte røyken er viktig får for å avdekke spørsmål knyttet til sikt – og hva som må til for å hjelpe mennesker som er fanget i en slik brann, kanskje uten å se lenger enn til egne fingertupper, sier Gunnar Jenssen til Gemini.

Resultatene har, ifølge artikkelen, gitt ny kunnskap om hvordan folk oppfører seg i en tunnelbrann, og hvordan de reagerer for å komme seg i sikkerhet.

– Hovedhensikten med prosjektet er å teste og dokumentere effekten av ledesystem i tunnel, som skilting, ledelys og høytalere, og dokumentere effekten av det, forteller SINTEF- forsker Jo Skjermo, som er ansvarlig for den tekniske delen av VR-prosjektet.

Vegvesenet skal også bruke resultatene til å utvikle en generell opplysningskampanje for å bedre kunnskapen om tunnelbrann, heter det i artikkelen.

Forskerne har følgende anbefalinger etter «Evakuering i tunnel»-forsøket:

  • Norske tunneler bør utstyres med lyslist på veggen, omtrent én meter opp på veggen.
  • Det bør tas i bruk høytalere med talemelding som gir beskjed om hvor nærmeste nødutgang befinner seg. Denne bør være på flere språk med tanke på turister og utenlandske sjåfører.
  • Dersom man skal ta i bruk redningsrom, bør det ikke verre mer enn 250 meter mellom disse om de skal fungere optimalt. Dersom det er en sterkt trafikkert tunnel, bør det vurderes enda kortere avstand.
Powered by Labrador CMS