Rune Robertsen.
Foto: Husbanken
Vil gjøre det enklere å søke om lån i Husbanken
Husbanken har nå tilrettelagt for elektronisk kommunikasjon som skal gi en mer smidig søknadsprosess og kortere saksbehandlingstider.
Denne artikkelen er over tre år gammel.
– I tråd med ønsker fra kundene våre i boligbransjen har vi fått på plass løsninger for sikker digital kommunikasjon og e-signering. I tillegg har vi endret organisasjonen for å legge til rette for bedre saksflyt. Resultatet blir en enklere, raskere og mer forutsigbar søknadsprosess for kundene våre, sier Rune Robertsen, direktør for lån og tilskudd i Husbanken, i en pressemelding.
Utbyggere som ønsker å utvikle nye boligprosjekter skal benytte den eksisterende e-søknadsløsningen.
– Denne løsningen bidrar til en enkel og effektiv søknadsprosess og bedre veiledning i søkeprosessen, skriver Husbanken.
Husbanken mener kjøperne av boliger i disse prosjektene også vil merke en klar forenkling.
– Dokumenter som inneholder personsensitive opplysninger kan nå sendes elektronisk og sikkert til Husbanken via Digipost. Husbanken kan nå hente inn elektronisk signatur. Dette innebærer atbehovet for printere, konvolutter og frimerker forsvinner. Det vil heller ikke lenger være behov for å legge ved original bekreftet rett kopi av gyldig legitimasjon. Frem til nå har utbyggere brukt mye ressurser på å bistå boligkjøperne med søke lån i Husbanken. Nå legges det til rette for mer direkte kommunikasjon mellom boligkjøper og Husbanken, skriver banken i meldingen.
– Implementeringen av disse komponentene kompletterer digitaliseringen av prosessen for kundene, fra utfylling og innsending av søknad til aksept av vilkår for lånetilsagn, legger Robertsen til.
For utbyggere er det lån til boligkvalitet til oppføring og oppgradering av miljøvennlige boliger og livsløpsboliger som er mest aktuelt. I tillegg kan utbyggere få lån til utleieboliger med kommunal tildelings- eller tilvisningsrett.