Illustrasjonsfoto
Rekordår for Boligpartner
I fjor solgte BoligPartner mer enn noensinne og økte omsetningen med hele 25 prosent i 2014. Antall igangsettinger av nye boliger landet også på et rekordnivå.
Denne artikkelen er over fem år gammel
Med dette seiler BoligPartner opp som den niende største boligbyggeren i landet. Selskapet vil nå ta enda større jafs – blant annet gjennom oppkjøp.
Omsetningen til BoligPartner ble i 2014 på rekordhøye 878 millioner kroner. Også driftsresultatet til selskapet ble større enn noensinne og endte på 30,3 millioner kroner i 2014. Dette er en økning i driftsresultatet på 21 prosent fra 2013.
- Vi er godt fornøyd med tallene. De viser at de betydelige investeringene vi har gjort i både organisasjonen, markedsføringsarbeidet og etablering av nye kontorer så smått begynner å kaste av seg, sier Gunnar Wedvik, administrerende direktør i BoligPartner AS.
Mens antall igangsatte eneboliger og småhus gikk ned i Norge i 2014, økte BoligPartner antall igangsettinger med fem prosent.
- Vi har en stor ordrereserve som vi kommer til å nyte godt av i 2015. Samtidig ser vi på andre strategiske grep for å øke markedsandelene. Et av disse er etablering av nye kontorer på viktige steder der potensialet er tilstede, sier Wedvik.
I 2014 trappet BoligPartner også opp hyttesatsingen sin og har blant annet bygget opp en egen hytteorganisasjon som skal ha fokus på hyttemarkedet.
- Vi opplever at hyttemarkedet er i vekst og at hyttene våre har fått god respons i markedet. Derfor intensiverer vi nå satsingen vår også på hytter, sier Wedvik.
Markedet for bygging av småhus og eneboliger i Norge preges av mange små aktører. BoligPartner tror imidlertid ikke at dette bildet vil vedvare, men at vi vil se konsolideringer og fusjoner i markedet fremover.
- Store aktører oppnår stordriftsfordeler innen både logistikk, innkjøp, med mer. Vi tror derfor utviklingen vil gå mot et marked med flere større aktører. Som en offensiv aktør ønsker vi å være helt i front i denne utviklingen. Et av målene fremover er derfor å se på mulige strategiske oppkjøp og samarbeid, avslutter Gunnar Wedvik.