Adm. dir. Anita Winsnes deler ut prisen til Kjell Kvarekvål.
Foto: Alina Krogstad
JM vant Svanemerkets merkebrukerpris
På Svanekonferansen 2019 «No Planet B» delte Svanemerket ut sin årlige merkebrukerpris. Prisen går til den bedriften som har vært flinkest til å kommunisere at de svanemerker sine produkter, og hva som er fordelen med å velge svanemerkede produkter.
I år var det JM som vant prisen for beste merkebruker B2C. Prisen ble delt ut av administrerende direktør i Svanemerket, Anita Wisnes.
- For lykkes med å gjøre det lett for forbrukerne å handle bærekraftig, er det viktig å at de som svanemerker seg er gode til å snakke om Svanemerket og bruke det aktivt i sin kommunikasjon, sa Wisnes.
Blant de kommunikasjonstiltakene JM har gjort, trakk juryen frem JMs kommunikasjonskampanjer utenomhus, herunder leskur på Aker Brygge og plakater på togstasjonene og tilstedeværelsen på nett, herunder egen hjemmeside og SoMe.
Bolig er et helt nytt område for Svanemerket og juryen er imponert over den måten JM har innarbeidet Svanemerket i sin kommunikasjonsstrategi.
Det pekes blant annet på at JM har skapt en synlighet for Svanemerket som merkeordningen ikke ville klart selv. I tillegg til de nevnte eksterne tiltakene har JM jobbet mye med informasjon og opplæring internt slik at både selgere og ansatte kan formidle budskapet.
Det var direktør for markedskommunikasjon i JM, Kjell Kvarekvål som mottok prisen på vegne av hele JM.
- Vi i JM har jobbet hardt med bærekraft i mange år, og er veldig stolte av å være den første boligutvikleren som svanemerker alle våre nye boliger. Svanemerkingen har vært en stor sak for oss. Vi har bare ett produkt, vi selger boliger. Når vi svanemerker oss gjelder det derfor hele produksjonen, sa Kvarekvål.
Kvarekvål takket Svanemerket for et veldig godt og nært samarbeid, både når det gjelder å få på plass selve merkeordningen og samarbeid om ulike kommunikasjonstiltak.
- Vi har en tydelig bestilling internt i JM og flere av de kommunikasjonstiltakene vi har gjort har vært utarbeidet i samarbeid med Svanemerket. Dere er nysgjerrige, positive og engasjerte og vi gjør hverandre bedre, sa Kvarekvål.
På sensommeren skal JM og Svanemerket være tilstede på Arendalsuka med felles stand og felles talk-show om bærekraftig nudging.
Lilleborg vant prisen for beste merkebruker B2B, og hedersprisen gikk til Sverre Magnus Severinsen i Kährs for å ha vært en ildsjel for svanemerking i egen bedrift. Prisen for beste innkjøper gikk til Asker kommune.