Ildsted heter opp et kjølig boligmarked!
Boligmarkedet svinger og har vært kjøligere den siste tiden sammenlignet med foregående år. Men med noen enkle grep viser det seg at nettopp din leilighet kan være ekstra hot selv i rolige tider. I et boligmarked som har roet seg ned er det nemlig alltid leilighetene som har det lille ekstra som selges unna først.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Det kan eiendomsmegler André Volberg i Aktiv Eiendom bekrefte. Han merker større pågang og høyere pris på leiligheter som har fasiliteter som balkong eller ildsted.
- Balkong og ildsted er to faktorer som er med på å gjøre boligen mer attraktiv. Det er ikke alltid det har noe å si om ildstedet er av eldre årgang. Ved oppussing blir de motiverte til å velge nettopp det ildstedet med sin egen personlige design som gjør leiligheten til deres. Der ildstedene er nye og flotte blir dette alltid poengtert av kjøpere, forteller André Volberg, daglig leder/partner i Aktiv Eiendomsmegling avdeling CC Vest.
Nyvalgt leder i Varmeprodusentenes Forening, Vidar Hoseth, er ikke overrasket over at ildstedet er i fokus sommer som vinter når boligkjøpere er ute på jakt. Peisbransjen opplever den samme trenden.
- Jeg opplever at det er mange som investerer i å sette inn et nytt rentbrennende ovn før de skal selge. Dette er tiden da folk kjøper de dyreste og fineste ildstedene. Tall fra Varmeprodusentenes forening viser år etter år at juni og juli er høysesong for salg av dyre ovner, forteller Vidar Hoseth.
- Det er stadig folk innom som skal pusse opp leiligheten før den skal selges, de opplever ildstedet som et så sentralt møbel som vil heve opplevelsen og prioriterer å bytte ut denne for å oppnå høyere pris. Med en investering på 4.000 - 15.000 kroner som det koster å kjøpe et nytt ildsted kan man lett tjene inn det mangedobbelte, avslutter lederen i Varmeprodusentenes Forening.
Ildsted er god markedsføring
André Volberg opplever at det er positivt for et salgsobjekt om ildstedet fremheves i annonseringen.
- Sammenlikner vi to like objekter hvor det ene har ildsted, er det objektet med ildsted man lettest oppnår de høyeste budrundene. Derfor blir ildstedet markedsført tydelig når en bolig skal selges, både med bilder, i teksten og i overskriften på annonsen, forteller André Volberg, daglig leder/partner i Aktiv Eiendomsmegling avdeling CC Vest.
Et nytt ildsted hever opplevelsen av hele rommet og skaper en ekstra stemning som i noen tilfeller faktisk kan avgjøre om det blir et godt salg eller ikke.
- Det er et salgsfortinn om objektet har ildsted. Vi vet at dette er positivt for kjøpere og ofte et kriterium for de som søker ute blant mange objekter, avslutter André Volberg.
Her får du noen tips for de hotteste trendene dersom du skal pusse opp nå.