Arrangerte første workshop i Digitalt veikart 2.0
I år skal byggenæringens digitale arbeid fokuseres og konkretiseres for en mer digital, miljøvennlig og lønnsom fremtid. Onsdag ble en milepel nådd med første workshop for å finne næringens digitale felleskomponenter.
Denne artikkelen er over fire år gammel.
I Digitalt Veikart 2.0, som gjennomføres i år, skal fire arbeidsgrupper bruke kunnskap fra Bygg21 og arbeidet med Digitalt Veikart 1.0 for å formulere konkrete digitale råd til lederne i byggenæringen.
En av disse arbeidsgruppene har som oppgave å identifisere digitale felleskomponenter, som standarder, registre og tjenester, som aktørene i byggenæringen ikke skal konkurrere på, men heller bruke sammen for bedre og mer enhetlig digitalisering av sektoren. Arbeidsgruppen ledes av Byggevareindustrien-sjef Jøns Sjøgren, og hadde sin første åpne workshop onsdag denne uken.
– Vi må jobbe med spørsmål som «Hva er en digital plattform?», vi må finne ut av hvordan vi skal heve den digitale kompetansen, både på å etterspørre og på å levere, og vi må teste ut og måle gevinstene, sa Sjøgren da han ønsket velkommen til workshopen på Næringslivets Hus i Oslo.
Onsdagens workshop hadde som mål å idémyldre fritt for å identifisere forskjellige felleskomponenter, og trakk rundt 30 bransjeaktører med ulik bakgrunn, men med samme engasjement for digitaliseringen av næringen.
Neste workshop i serien arrangeres 16. april, og her er målet å diskutere de identifiserte felleskomponentene nærmere og prøve å gi svar på hvilke behov de ulike komponentene dekker og hvem det er som bør ta eierskapet for dem. Tredje og siste åpne workshop i arbeidsgruppen arrangeres 27. mai, og her skal man i fellesskap komme frem til prioriteringer, konklusjoner og konkrete anbefalinger.
I tillegg til diskusjon i plenum og i grupper, fikk workshop-deltakerne høre betraktningene til fagdirektør David Norheim i Brønnøysundregistrene, en digital fellestjeneste med stort nedslagsfelt og mange år med erfaringer.