Smart pose skal forenkle frøkjøpet
Nå lanserer Nelson Garden en helt ny pedagogisk frøpose med tydelige symboler. Merkingen skal gjøre det enklere å velge riktig frøsort.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Med hjelp av et konsumentpanel har frøprodusenten Nelson Garden laget poser med all viktig informasjon på posens fremside.
– Det skal ikke være vanskelig å finne riktig sort! Vår ambisjon er å ha verdens smarteste frøpose, sier Ulf Fransson, reklamesjef hos Nelson Garden.
Nelson Garden setter en ny standard for hvordan en helt tydelig frøpose skal se ut. Symbolene på fremsiden av posen gir rask informasjon om det viktigste for å velge rett.
– Vi tror denne posen er forståelig for alle og gjør at kunden velger beste sort ut fra sine forutsetninger. Detaljene om frøene kan man lese på baksiden når man kommer hjem, forklarer Ulf Fransson.
Tydelige symboler forteller for eksempel om en blomsts størrelse i diameter, målet på en tomats forventede størrelse, om det er en plukksalat eller hodesalat, hvor søt gulrøttene er eller hvor sterk chilien er. Du kan også se om planten bør dyrkes i drivhus eller på friland og om blomsten/grønnsaken er en
slyng- eller klatreplante.
- For å gjøre det på best mulig måte og kunne ta frem en pedagogisk frøpose har vi fått hjelp av et konsumentpanel til å identifisere det som manglet eller det som var vanskelig å forstå på de gamle posene. Konsumentpanelet har vært med i hele prosessen og vært til god hjelp, sier Fransson.
Frøposene har offisiell lanseringsdato 13 januar og finnes hos blomsterbutikker og hagesentre over hele landet.