– Veldig mange kommer for å få inspirasjon til egne hager og uteområder og ikke minst for å handle planter og hageutstyr. Vi håper på minst like mange besøkende i år og kan love både publikum og utstillere en grønn og innholdsrik messe, sier prosjektleder Marit Sagen.
Sammen med kollega Camilla Engell er hun godt i gang med planleggingen av årets store møteplass for hageinteresserte, enten de har en liten balkong, en vinduskarm for dyrking eller besitter en hage på flere mål.
– Messen er for alle som har interesse for hage og uterom. I fjor hadde vi 260 utstillere med stort og smått og håper på like mange i år. Publikum vil finne et kjempestort spenn fra utstillere innen hagemøbler, hageutstyr- og redskaper, planter og frø, gressklippere, drivhus, utestuer, terrasse, solskjerming og mattorg – for å nevne noe, sier Sagen.
Hun forteller også at mange gartneri- og blomsterutsalg er på plass og at enda flere er på vei inn. – Vi satser også på kurs i blomsterbinding. Det var en stor suksess i fjor, sier hun.
Tradisjonen tro vil flere anerkjente anleggsgartnerfirmaer på Østlandet gå sammen om å bygge et stort inspirasjonsområde i C-hallen. Her vil det bli presentert en rekke spennende løsninger for hage og uterom, med spennende materialvalg og planter. – Publikum kan glede seg til flere ulike hagemiljøer som vil by på masse inspirasjon, fastslår Sagen, men kan foreløpig ikke røpe konkret hva hageanleggene skal bestå av.
Dette vil også bli en gedigen praksisplass for lærlinger, hvor anleggsgartnerelever fra mange videregående skoler skal være med og bygge anleggene i forkant av messen.
– Det er mange som kommer ene og alene for å se designhagene. Vi ser at publikum tilbringer mye tid i disse hageanleggene, hvor de i ro og mak kan spasere rundt og få ideer til hva de kan gjøre hjemme hos seg selv, sier messegeneralen.
Hun understreker også at dette er en viktig arena for å skaffe seg kunnskap, siden fagfolkene står på stand under hele messen og er tilgjengelige for råd og veiledning.
Det som mange kaller «vårens vakreste eventyr» for hagefolket trekker folk fra hele landet, men hovedsakelig fra østlandsomårdet. – Mange kommer langveisfra for å handle planter, hageutstyr eller få inspirasjon. Vi har eksempler på folk som har kjørt over 70 mil en vei for å delta på Hagemessen, fastslår Sagen.
– Som arrangør har vi har fått mange tilbakemeldinger fra publikum og utstillere på at kvaliteten på Hagemessen har blitt bedre år for år. Nå jobber vi for at årets messe skal bli tidenes flotteste med mange nye utstillere og de flotteste inspirasjonshagene man kan tenke seg, sier Sagen.
Også i år vil park- og lekeplassutstillere være på plass på Hagemessen. – Vi får ledende aktører fra denne bransjen som vil vise frem et bredt sortiment av utstyr til parker og lekeplasser, gjennom ferdig oppbygde miljøer og utstillinger. Her blir det masse gøy for de som har med barna på messen, sier Sagen.
Nytt av året er også at arrangøren kan tilby egen barneparkering. – Det er mange småbarnsforeldre som ønsker å komme på messen, derfor ønsker vi å tilby et sted hvor barna kan være mens foreldrene går rundt i messehallene, sier hun.
Av annet innhold på messen fremhever prosjektlederen:
• Non-stop sceneaktiviteter med foredrag og kurs • Kunnskapsgata, som samler ideelle lag og foreninger, for eksempel Roseforeningen og Hagegal • Stort mattorg med kortreist mat og tilbehør
Også til årets messe blir det gitt ut et offisielt messemagasin. Bladet vil inneholde spennende og matnyttige artikler om hage og uterom, samt messenyheter, hallkart og nyttig info om Hagemessen. Her blir det også mulighet for utstillere og andre firmaer å profilere seg med annonser.
Magasinet deles ut gratis til publikum på Hagemessen, og i tillegg skal det distribueres i 15.000 eksemplarer til Byggeindustriens abonnenter. Magasinet blir også publisert på hage.no og bygg.no i digital form når det foreligger.
Det er hage.no / Bygg og Anlegg Media som står for innhold og produksjon av magasinet, som kommer i et opplag på 35.000.