- Birken er viktig for oss, sier Alf-Roger Holme hos den norske Fischer-importøren Finor.

- Birken er viktig for oss

Den norske Fischer-importøren Finor stiller med smørefolk på Rena for Birken-løpere.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

- Her skal vi hjelpe til med smøring av ski og andre ting som Birken-løperne har behov for. Vi skal ha en mann som smører ski i den lokale sportsforretningen på Rena. Birken er viktig for oss, sier Alf-Roger Holme, markedsansvarlig nordisk i Finor AS til Byggeindustrien.

Flere par ski

Finor AS er den norske importøren av det østerrikske skimerket Fischer, og leverer i likhet medMadshus tusenvis av ski til det norske markedet hver sesong, både aktive og turgåere. Holme forteller at mange Birken-løpere ofte investerer i flere par ski for forskjellig føreforhold.

- De fleste Birken-deltagerne, som befinner seg på den øverste delen av resultatlisten, velger racing-modeller – RCS, Carbonlite eller Speedmax. Men flere av løperne går også på Superlite-skiene som er en av de beste marka-modellene våre, sier Holme.

Topptur-trening

Han mener at årsaken til at så mange nordmenn velger det østerrikske skimerket, er jevn og god kvalitet, i tillegg til at mange norske toppløpere i verdenscupen går på Fischer-ski.

- En trend vi ser, er at flere og flere også bruker randonè-ski (toppturski) som ett ledd i treningen før Birken. Det er morsom skigåing hvor man bruker fell under skiene oppover, før man suser ned fjellsiden igjen, sier Holme.

Madshus er partnersponsor

Den norske skiprodusenten Madshus er partnersponsor for Birken på ski.

- Dette arrangementet betyr mye for oss som skiprodusent. Birken har hatt en voldsom vekst, og som en av de to mest solgte langrennsmerkene i Norge, er det klart at det er viktig for oss å være synlige under Birken, sier administrerende direktør i Madshus AS, Nils Hult til Byggeindustrien.

Powered by Labrador CMS