Her kan du gå på visning i ubygde hus
Den norske teknologibedriften Pointmedia har nettopp sluppet en åpen og gratis mobilapplikasjon for forsterket virkelighet (AR). Allerede kan du gå på boligvisning eller sjekke ut en ny garasje ute på tomt inne i appen.
Denne uken ble mobilapplikasjonen Holopipe sluppet til Apples App store og Google Play for Android. Pointmedia, som står bak applikasjonen, er en teknologibedrift som spesialiserer seg på utvidet virkelighet (XR), som blant annet omfatter virtuell virkelighet (VR) og forsterket virkelighet (AR).
Byggeindustrien har flere ganger tidligere omtalt bruk av de forskjellige virtuelle verktøyene, både til bruk til visualisering av bygg og mulighetene for å bruke det på byggeplassen.
Administrerende direktør Jo Jørgen Stordal i Pointmedia mener det ligger et stort potensial for å bruke AR i norsk byggenæring.
– Dette er egentlig et verktøy for alle som vil digitalisere driften sin. Vi har allerede inngått samarbeid med Mesterhus, Igland Garasjen og Block Watne, slik at de kan vise frem sine produkter i Holopipe. Det er et åpent system, og du kan konvertere fra CAD, BIM eller alaste direkte opp STL, OBJ, FBX eller 40 andre formater, forteller Stordal.
Mobil løsning
Holopipe har, ifølge Stordal, allerede blitt godt tatt imot i industrien, hvor programmet brukes for visualisering og opplæring ved hjelp av hologrambriller. Store maskindeler og maskiner kan vendes og snus på, og enkelt inspiseres. Ved hjelp av smart programvare kan de digitale delene automatisk klikke på plass der de hører hjemme, eller plasseres manuelt ved hjelp av håndbevegelser. Slik kan man enkelt se hva som passer hvor, og man kan dermed oppnå en mer effektiv plassbruk.
– I industrien ønsker brukerne våre å ha hendene frie til å jobbe, så da bruker de helst Hololens. Men det er ikke gitt at en vanlig boligkjøper har tilgang til noe slikt, så da fungerer mobilen, som alle har i lomma, mye bedre, sier Stordal.
Holopipe har frem til nå vært et lukket system, men det norske gründerselskapet har nå åpnet opp plattformen for alle. Selskaper som ønsker å bruke plattformen til sine produkter, enten til intern bruk i planlegging og produksjon eller for å presentere produkter for kunder og samarbeidspartnere, skal finansiere driften.
– Vi har også lagt inn et sosialt aspekt i appen, slik at brukerne kan dele modellene i sosiale medier også. Det er egentlig ikke lagt inn noen begrensninger, forteller teknisk direktør Anders Horne i Pointmedia.
Ser an fremtiden
Leder for kundeinnsikt og digital kommunikasjon i Mesterhus, Tine Jeanette Nygaard, sier til Byggeindustrien at de har sett på flere utviklere av AR-tjenester, men at Pointmedia stakk seg frem som det beste alternativet de så langt har sett for sine behov.
Nygaard er spent på hva AR-visninger kan ha å si for hvordan Mesterhus viser frem byggene sine.
– Vi tenker dette er en fin måte for både kunder og andre å få en visualisering av et hus. Akkurat nå har vi kun én modell i Holopipe, Signatur 302, men vi tenker vi kan legge inn flere og større prosjekter også, sier hun.
For øyeblikket ønsker Nygaard og resten av Mesterhus å se hvordan den gryende AR-teknologien fungerer for å vise frem det ene funkishuset, men den digitale fremtiden er vanskelig å spå.
– Slik teknologi utvikler seg veldig fort, så vi må se det an, men vi ønsker å se hvor det går, og da vil vi også være med og teste det, sier Nygaard.
Det er Fly By Media som står som distrubutør av Holopipe inn mot byggenæringen.