Mer enn en firedels økning i Takringen-kjøp
Takringen har registrert en økning i varekjøpene gjennom kjeden på 28 prosent i første kvartal sammenlignet med samme periode i fjor.
Daglig leder Vidar Hoseth i Takringen kan fortelle om kraftig økning i varekjøp blant sine medlemmer gjennom Takringen-systemet i første kvartal i år i forhold til samme periode i fjor. En sen påske har riktig nok gitt flere virkedager inn i første kvartal enn hva man hadde i 2016, men Hoseth understreker at det har vært reell vekst.
– Dette kommer av sterkere lojalitet til leverandørene og en generell positiv utvikling i oppdragsmengden blant medlemmene våre, sier han til Byggeindustrien.
Lojalitetsfokus
Takringen lanserte ny medlemsavtale i januar under sitt årsmøte. Hoseth forteller at den nye avtalen, som fokuserer på å skape og øke lojaliteten mellom Takringen-medlemmene og taktekkerkjedens utvalgte leverandører, også må ta sin del av æren for den kraftige økningen i første kvartal.
– Vi så at lojaliteten ble løftet umiddelbart etter avtalen ble lansert. Den krever mer av medlemmene våre, men den gir også mer. Lojalitetsløftet kommer nok også av en bevisstgjøring rundt temaet, påpeker Hoseth.
Han forteller også at avtalen har blitt godt mottatt av medlemmene, med kun én utmelding etter at den nye avtalen ble lansert.
Satser mot NM
Omtrent 20 bedrifter fra Takringen er denne helgen samlet i Edinburgh på kjedens årlige fagkonferanse. Med medlemmer, leverandører og ledsagere er det 89 deltakere på turen. Takringen-lederen forteller at kjeden neste år planlegger å fokusere kreftene på taktekker-NM i Trondheim, hvor de blant annet vil være en av hovedsponsorene.
– Vi vet alle sammen at vår bransje trenger et løft, og vi må alle bidra. Vi er en stor del av bransjen, og vi må ta i et tak for å løfte bransjen vår. Derfor går neste Takringen-tur til Trondheim 25 mai 2018 for å gjøre noe for vår egen bransje, sa han under fredagens møte i Edinburgh.
Overfor Byggeindustrien understreker han at taktekkerne har en stor jobb foran seg for å trekke flere unge til bransjen.
– Og vi i Takringen må ta ansvar sammen med resten av bransjen, slår han fast.