Ålesund-ordfører Eva Vinje Aurdal, bas Bjørn Presthus i Skanska og elevrådsleder Frida Otterlei ved Haramsøy skule. Foto: Svein Skeide
Frida Otterlei tenner lunta som holdes av Eva Vinje Aurdal. Skytebas Bjørn Presthus passer på at alt går riktig for seg. Foto: Skanska
Skytebas Bjørn Presthus i Skanska klargjør siste salve. Foto: Skanska
Produksjonsleder Bjørn Vidar Nybø sjekker røysa og kan konstatere at siste salve gikk som planlagt. Foto: Skanska
Etter gjennomslaget: fv: Eva Vinje Aurdal (ordfører Ålesund Kommune), Marianne Nærø (prosjektetleder Møre og Romsdal fylke), Are Eliassen (prosjektsjef Skanska Norge), Frida Otterlei (elevrådsleder Haramsøy skule). Foto: Skanska

Elevrådsleder og ordfører fikk skyte gjennomslagssalve for Skanska på Nordøyvegen

Elevrådsleder Frida Otterlei ved Haramsøy skule og Ålesund-ordfører Eva Vinje Aurdal fikk æren av å skyte gjennomslagssalven på Nogvafjordtunnelen tirsdag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel.

Med gjennomslaget er entreprenøren Skanska i mål med tunneldrivingen på alle de fire tunnelene på milliardprosjektet Nordøyvegen.

Totalt er det sprengt rundt 1,3 mil tunnel i prosjektet, fordelt på de tre undersjøiske tunnelene Haramsfjordtunnelen (3.500 meter), Fjørtoftfjordtunnelen (3.680 meter) og Nogvafjordtunnelen (5.730 meter) og miljøtunnelen Burbergtunnelen (170 meter) på Fjørtofta.

Nordøyvegen gir fastlandssamband til rundt 2.700 mennesker på Lepsøya, Haramsøya, Flemsøya/Skuløya, Fjørtofta og Harøya i Ålesund kommune.

Nogvafjordtunnelen er den lengste tunnelen med sine 5.730 meter. Skanska har møtt på litt varierende fjellkvalitet og utfordringer med vanninntrengingen som har gjort at gjennomslaget kommer noe forsinket.

- Nogvafjordstunnelen har gitt oss en del ekstra utfordringer, så det er ekstra godt at vi nå er kommet gjennom. Det er en stor milepæl i prosjektet, forteller prosjektsjef Are Eliassen i Skanska i en pressemelding.

Mange tenker nok at vanninntrenging må man regne med når man bygger en undersjøisk tunnel, men det er ikke saltvann som har vært utfordringen. Det er den delen av tunnelen som går under fjellet Skulen hvor problemene har oppstått.

– Det er i all hovedsak ferskvann som har trengt inn i tunnelen og utfordringen har oppstått under fjellet som heter Skulen som tunnelen går gjennom før den krysser fjorden, sier Eliassen

Nogvafjordtunnelen har vært den mest krevende av de tre, ifølge prosjektleder Marianne Nærø i Møre og Romsdal fylkeskommune.

– Spesielt fra Longva har vi hatt utfordringer med dårlig fjell og inntrenging av grunnvann. Det har vært mange og lange perioder med tung sikring og tetting av berg. Og det har vært jobbet veldig godt selv om det ikke alltid har vært synlig i meter framdrift, sier Nærø i en kommentar til fylkets nettsider.

To år med driving

Tunneldrivingen starta fra Longva i mars 2019 og fra Fjørtofta i juni 2019.

– 2.502 meter av tunnelen er drevet fra Longva og 3.218 meter fra Fjørtofta, opplyser fylkeskommunen.

Nå startar etterarbeidene i Nogvafjordtunnelen. Anleggsveien gjennom tunnelen blir fjernet før den nye veien blir bygget opp med dreneringssystem, renseanlegg for tunnelvann. Et omfattende elektroarbeid med montering av lys, vifter og tryggleikssystem gjenstår også.

Nogvafjordtunnelen mellom Longva og Fjørtofta og Fjørtoftfjordtunnelen mellom Fjørtofta og Harøya blir åpnet når hele Nordøyvegen åpner for trafikk sommeren 2022.

Are Eliassen forteller at Skanska har merket godt at innbyggerne har ventet lenge og vel på den nye veien.

- Vi merker at dette er et veldig etterlengtet prosjekt og vi har blitt tatt helt utrolig godt imot av de lokale innbyggerne. Den positiviteten vi har blitt møtt med tror jeg tror alle i prosjektet har fått merke og det gjør at vi som jobber her føler vi levendegjør visjonen vår om å bygge for et bedre samfunn, sier han.

Stort

Nordøyvegen er et stort prosjekt og det er enorme mengder stein som har blitt tatt ut for å lage de fire tunnelene. På det meste har Skanska hatt fem tunnelrigger i produksjon samtidig og de har produsert i snitt 200 meter tunnel i uken siden tunneldrivingen startet i mars 2019.

– Det er har gått med omtrent 2,4 millioner kg sprengstoff og vi har tatt ut omtrent 1 million kubikk med stein. Det tilsvarer omtrent 100.000 lastebillass, forteller Eliassen. Det meste av steinmassene er fraktet på lekter til andre steder i prosjektet for å bygge de store steinfyllingene.

I tillegg til de fire tunnelene består prosjektet i bygging av vei på en kombinasjon av sjøfyllinger og bruer.

Kostnadsrammen for prosjektet er 5,6 milliarder kroner.

På røysa etter gjennomslaget.
Powered by Labrador CMS