Gjenåpnet Holtet trikkebase til 600 millioner kroner
Sporveien har brukt 600 millioner på å oppgradere Holtet base samt ytterligere 145 millioner kroner på Ekebergbanen i forbindelse med Trikkeprogrammet i Oslo. Mandag ble anlegget offisielt åpnet av byråd for miljø og samferdsel Arild Hermstad (MDG).
Fornyelse av de eksisterende og vernede bygningene på Holtet. Bygningene har fått en større renovering på innsiden, mens arkitekturen er uforandret.
Etablering av fordrøyningsmagasin på basen.
Flytting av skinnelager og slambehandling fra Holtet til Skullerud.
Flytting av vedlikeholdet av SL79-trikkene fra Grefsen til Holtet.
Utbedret grøntarealer på basen.
Oppgradering av Ekebergbanen.
· Oppgradering av Holtet holdeplass.
· Etablering av støyskjerm mot Holtets naboer i Holteveien og Steinhammerveien.
Etter litt over to års arbeid er ombyggingen av Sporveiens trikkebase på Holtet ferdigstilt, og det var en stolt miljøbyråd som kunne foreta en ekte snorklipp fremfor en digital variant for å markere gjenåpningen av den snart hundre år gamle basen. Nå står basen klar til å ta imot 43 av 87 nye trikker som skal anskaffes frem til 2024 forbindelse med Trikkeprogrammet i Oslo.
Prosjektet ble overlevert like før påske av hovedentreprenør NRC Group, og Sporveien har nå overtatt ansvaret for basen. Den offisielle åpningen ble gjennomført med et fåtall personer til stede, i en nedtonet versjon av hensyn til smittevernregler i forbindelse med utbruddet av Covid-19.
Annonse
I sin tale fremhevet Hermstad nødvendigheten av å drive med vedlikehold av trikk for at trikkedriften i byen skal gå rundt.
– Dette er en stor dag for alle som er glade i trikken. Med denne oppgraderingen kan vi legge til rette for at vi kan fortsette med trikk i mange fremover, og den spiller en vesentlig rolle i å få ned klimagassutslippene i hovedstaden, sier byråden.
– Med 87 flunkende nye trikker er det helt grunnleggende at vi har baser der alle trikker får gjennomført nødvendig vedlikehold og parkert for natten. Ferdigstilling av basen på Holtet er en stor milepæl i arbeidet med å utvikle et mer moderne, robust og effektivt trikketilbud for Oslo, sier Hellesjø.
Oppgraderingsarbeidet på Holtet har bestått i å utvikle strukturen på basen for mottak og drift av nye trikker, i tillegg til oppgradering av anlegg for vedlikehold av trikkens infrastruktur. Det har blant annet blitt etablert nye og flere spor på baseområdet, noe som betyr at Holtet nå er dimensjonert for å gi plass til 43 av de 87 nye trikkene som blir levert til Oslo fra 2020. Prosjektet på Holtet base har hatt en kostnadsverdi på 600 MNOK, i tillegg til 145 MNOK for Ekebergbanen.
NRC Group har vært hovedentreprenør for prosjektet på Holtet, og arbeidene som har blitt gjennomført er innen grunn, baneteknikk, kjøreledning og byggrehabilitering.
– Godt samarbeid er en viktig faktor for å nå et felles mål innenfor avtalt tid, og det er med stor tilfredshet at vi overlever prosjektet på Holtet. Måloppnåelsen skyldes først og fremst en kjempeinnsats av yrkesarbeidere og prosjektorganisasjonen hos oss, i godt samarbeid med Sporveien som byggherre og en rekke underentreprenører og leverandører, sier prosjektleder Geir Nordbø i NRC Group.
Sikrer moderne drift og vedlikehold
Også konserndirektør for Infrastruktur og prosjekter i Sporveien Per Magne Mathisen er godt fornøyd med prosjektgjennomføring- og samarbeid.
– Det er gledelig å kunne overta en base som nå sikrer en mer effektiv og moderne drift og vedlikehold av trikkene våre. I tillegg har vi fått fine lokaler, tekniske anlegg og arealer til administrasjon og vedlikehold av infrastrukturen. Det er gjennomført et solid arbeid av prosjektet, og vi er fornøyde med at overleveringen er utført på tid. Samarbeidet med NRC har vært godt og vi er svært tilfredse med leveransen. Nå har vi sikret at basedriften på Holtet blir både effektiv og moderne i tiden fremover, sier Mathisen.
Trikkedirektør Birte Sjule påpeker at ferdigstillelsen også er et betydelig steg på veien til å frakte 100 millioner reisende med trikken innen 2030, samt tilby enda mer kollektivtrafikk for pengene.
På Holtet base er det forøvrig bygget 6400 skinner og 30 sporveksler og det er kjørt ut ca 20.000 kubikkmeter masser. Prosjektet har redusert utslippene med 361,5 tonn CO2-ekvivalenter med å bruke 153075 liter biodiesel, som erstatning til vanlig diesel. H-verdien er på 1,5 og sorteringsgraden er 95 prosent. Byggene oppvarmes via syv energibrønner som er 350 meter dype.
Del av Trikkeprogrammet Utvikling av trikkebasen på Holtet til parkering og vedlikehold er en del av Trikkeprogrammet. Det samme gjelder utvikling av trikkebasen på Grefsen, samt anskaffelsen av nye, moderne trikker til Oslo. Programmet omfatter også oppgradering av gater og infrastruktur flere steder i hovedstaden.
Blant de store gateopprustningsprosjektene i Trikkeprogrammet er Prinsens gate, som sto ferdig oppgradert i 2017, og Tinghuset–Tullins gate som var ferdig i 2019. Bispegata, Thorvald Meyers gate, Majorstuen og Grefsenveien ovenfor Storokrysset er planlagt ferdigstilt i 2020, og Storgata er planlagt ferdig oppgradert i 2021.
Felles for de store infrastrukturprosjektene er full gateopprustning i tillegg til ny trikkeinfrastruktur og delvis nytt vann- og avløpssystem. Oppgraderte fortau og gatedekke legger til rette for levende byliv, fotgjengere og kollektivtrafikk.
Oslo kommune har gitt Sporveien AS ansvaret for å lede Trikkeprogrammet og Sporveien samarbeider med Bymiljøetaten i Oslo kommune og Ruter AS om gjennomføringen. Enkelte infrastrukturprosjekter gjennomføres også i samarbeid med Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune.