Takringen satser digitalt
Entreprenørene i Takringen håper effektiviteten vil gå i taket når de nå digitaliserer kjeden.
Torsdag møttes medlemsbedriftene i Takringen til den første av to fagdager som kjeden arrangerer denne uken.
Vertskap for fagdagene er utstyr- og verktøysleverandør Würth Norge, men verktøyene som Takringen for alvor fokuserer på i år, er digitale.
Daglig leder Vidar Hoseth kunne torsdag presentere store planer for å effektivisere informasjonsflyten i Takringen. Takentreprenørkjeden skal få skreddersydd egne verktøy i samarbeid med Norsk Byggtjenestes byggevaredatabase NOBB og med programvareleverandøren Holte, som tilbyr kalkulasjonsverktøyet Smartkalk.
– Dette er en kjempemulighet for oss alle sammen til å være litt i forkant, og være litt bedre enn konkurrentene, sa Hoseth til de fremmøtte Takringen-medlemmene.
Den spesialiserte NOBB-løsningen for Takringen skal etter planen være ferdig til 20. februar.
– Vi kan bli hakket bedre, hakket mer effektiv og tjene hakket mer penger, slo han fast.
– Ikke god nok
Overfor Byggeindustrien uttaler Hoseth at han tror det ligger store gevinster i en digital satsing i byggebransjen.
− Jeg tror nok vi i Takringen har vært gjennomsnittlig gode når det kommer til å ta i bruk digitale verktøy, men jeg synes ikke bransjen generelt er god nok til å benytte slike systemer. Hvis vi bare ser på anskaffelsesprosessen, er det mye å hente når det kommer til tidsbruk. Ved hjelp av gode digitale verktøy, kan vi orientere oss og skaffe dokumentasjon på en rask og enkel måte. Ved å bruke NOBB kan vi også være sikre på at de produktene vi bruker, oppfyller de gjeldene kravene, sier han.
Det enkle er ofte det beste
Hoseth understreker at Takringens skreddersydde verktøy ikke dreier seg om noen store digitale nyvinninger.
– Vi er håndverkere, og vi er ikke nødvendigvis så datakyndige. Det viktigste her har vært at det skal være enkelt å bruke, og så har vi tatt bort informasjon som ikke er aktuell for oss. Systemene er spisset mot våre behov som takentreprenører.
Takringen-sjefen forteller at flere av medlemsbedriftene har etterlyst en digital satsing i kjeden.
– Vi har brukt en del kroner for å få i gang denne satsingen, og vi vil følge opp og utvikle systemene hvert år. Som kjede kan vi bruke ressurser på prosjekter som enkeltbedriftene nok ikke ville hatt mulighet til, sier han.
Digitaliser eller dø
Hoseth ser for seg en spennende digital fremtid for bransjefellene sine i Takringen.
– Vi er kun i startgropa. Her vil vi heller ligge i forkant enn komme etter, slår han fast.
Blant medlemsbedriftene blir også satsingen på digitale verktøy godt mottatt. Dagli leder Ståle Valan i Nordland Tak sier til Byggeindustrien at en digitalisering vil bety mye for å gjøre bransjen mer effektiv.
– Dette er den eneste veien å gå. Det er som de sier: «Digitaliser eller dø», sier han.