Ålhytta satser blant annet på rehabilitering av egne hytter i et marked med lite nybygging av hytter. Foto: Ålhytta
Flere gamle Ålhytter får også nye tilbygg når nye generasjoner tar over hyttene. Foto: Ålhytta
Ålhytta satser blant annet på rehabilitering av egne hytter i et marked med lite nybygging av hytter. Foto: Ålhytta
Ålhytta satser blant annet på rehabilitering av egne hytter i et marked med lite nybygging av hytter. Foto: Ålhytta
Ålhytta satser blant annet på rehabilitering av egne hytter i et marked med lite nybygging av hytter. Foto: Ålhytta
Ålhytta satser blant annet på rehabilitering av egne hytter i et marked med lite nybygging av hytter. Foto: Ålhytta

Hyttebyggerne omstiller seg i krisetider: – Har ansatt nye håndverkere

Noen hyttebyggere lever fortsatt godt i et kriserammet hyttemarked. Det krever nytenking.

Publisert Sist oppdatert

– Etter finanskrisen og frem til korona hadde hyttebransjen kraftig ekspansjon. Mange trodde at korona ville gi kroken på døra, men i stedet fikk vi en ekstrem boost da hele Norge ble desperat etter å komme seg ut av hjemmekontoret, jobbe fra hyttekontor og feriere i landet. Det har på mange måter vært en boom, forteller salgs- og markedsansvarlig Bård Svardal i Ålhytta.

Det siste året har smellen vært et faktum. Rullerende hyttesalg i Norge de siste tolv månedene er så lavt som 1.865 hytter, ned fra et rekordhøyt nivå på 4.500 hytter før pandemien.

Sist uke gikk hyttebyggeren Jøra Bygg konkurs. 43 ansatte mister jobben i konkursen.

Olaf Olstad i Norske Hytteprodusenters Forening (NOHF) . Foto: NOHF
Olaf Olstad i Norske Hytteprodusenters Forening (NOHF) .

– Konkursen i Jøra Bygg er fryktelig triste greier. Dette har vært en vesentlig bedrift for Gausdal, og har levert 28,5 millioner kroner til lokalsamfunnet. De har hatt god drift, og vært våkne på å finne løsninger på den krevende markedssituasjonen, men jeg antar at prosjektsatsingen ble for dyr når markedet salget er så dårlig, sa Olaf Olstad i Norske Hytteprodusenters Forening (NOHF) til Byggeindustrien etter konkursen.

Selv om markedet går dårlig, er det fortsatt noen hyttebyggere som leverer gode tall.

Rekordresultat

Vinstra-baserte Tinde Hytter leverte rekordresultat i 2023.

– 2023 var egentlig fortsatt preget av høy aktivitet. Det er først nå at vi ser at ordrereservene i hyttemarkedet forsvinner. Men vi tok tidlig grep, og reduserte arbeidstokken allerede på slutten av 2022, noe som var helt nødvendig. Samtidig tok vi tak i flere ting som vi hadde sett på lenge. Vi har snudd oss mer mot fritidsleiligheter og noe boligprosjekter, gått tyngre inn på større bygg, og vi har begynt å satse mer industrielt med rene elementleveranser og mikrohus. Dette har gitt oss muligheter mens hyttemarkedet er på et veldig lavt nivå, sier administrerende direktør Audun Skattebo i Tinde Hytter til Byggeindustrien.

Hytteprodusenten har investert rundt 100 millioner kroner i nye fabrikklokaler på 20.000 kvadratmeter på Vinstra, hvor de startet industriell produksjon i mars 2022.

– Vi er en solid bedrift som har tjent penger i mange år, og med de omstillingene vi gjorde, har vi greid å beholde mye kompetanse. Dermed føler vi at vi står godt rustet til markedet går opp igjen også, sier Skattebo.

Tinde Hytter, Vinstra. Audun Skattebo. Foto: Ingvill Hafver
Tinde Hytter, Vinstra. Audun Skattebo.

Strategisk valg

I Ålhytta har omsetning og resultat gått ned fra toppåret 2022 til 2023, men utviklingen er likevel stabil, og salgs- og markedsansvarlig Bård Svardal forteller at de har god driv i 2024.

– Vi driver fortsatt sunn virksomhet. Vi har gått ned i omsetning, og tror ikke vi vil se på noen økning i inneværende år, men vi ligger godt an for salgsmålet for året og mener vi har god kontroll, sier Svardal.

Mye av grunnen kan spores til lenge før krisen, til 50-årsjubileet i 2016.

– Vi diskuterte hvordan vi skulle få feire nytt jubileum 50 år frem i tid. Vi gjorde da et strategisk valg om å ikke la oss rive med og gape over mer enn vi kunne håndtere, sier Svardal.

Etter nesten 60 år med hyttebygging begynner det også å bli mange Ålhytter med behov for rehabilitering og utvidelse.

– De fleste hyttene vi har bygget, står fortsatt, men ingenting varer evig. Veldig mange av hyttene som ble bygget på 70-tallet, begynner også å få nye eiere, og da vet vi av erfaring at neste generasjon hytteeiere gjerne har en annen tilnærming til hyttelivet hvor de ønsker høyere komfort og større plass. Det blir da aktuelt med oppgraderinger, tilbygg og bygging av skjul, annekser og badstuer, sier Svardal.

Ryggmargsrefleks

I et sviktende nybyggmarked gir Ålhyttas satsing på rehabilitering av egen hytteportefølje god aktivitet i en ellers dårlig tid.

– Har dere vært heldige?

– Man kan jo si det, men det er heller ikke uvesentlig at vi har drevet lenge med de samme folkene år etter år. Vi vet at det gjerne kommer en nedtur etter oppturen, og har en god ryggmargsrefleks inne. Da salget var på topp, holdt vi oss til å bruke egne fast ansatte snekkerlag, og sa heller ifra til kundene om at det var lang leveringstid. Vi mistet nok en del kunder, men vi fikken stor ordrereserve. Etter nedturen kom har vi beholdt samme bemanning, og vi har nylig ansatt nye håndverkere for å håndtere veksten innen rehabilitering, forteller Svardal.

Nylig kjøpte Ålhytta et gammelt Ålhyttetun fra 1973 for å danne seg et bedre erfaringsgrunnlag for hytterehab. Planen er å sette sammen en rehab-ABC for eiere av gamle hytter.

– Vi har begynt kursendringen. Det gjenstår ennå å høste alle fruktene av arbeidet, men vi ser allerede at vi har gjort mye riktig, sier Svardal.

Powered by Labrador CMS