E-læringskurset Fareblind, som er bygg- og anleggsnæringens grunnleggende sikkerhetskurs, har hanket inn to gjeve priser innen markedsføring og kommunikasjon.
Sammen med flere av de største entreprenørene har Samarbeid for sikkerhet i bygg og anlegg (SfS BA) utviklet Prosjekt Fareblind, som ble lansert på HMS-konferansen i 2019. Kurset har hittil blitt gjennomført av 22.000 deltakere i bygg- og anleggsnæringen.
Nylig kunne SfS BA innkassere to priser sammen med byrået HyperRedink, som har utviklet og produsert kurset.
Annonse
Fareblind ble gullvinner i kåringen Max Marketing Mix, i kategorien «Internmarkedsføring». Prisen legger vekt på strategi, kreativitet og resultat og er arrangert av bransjeorganisasjonen Anfo.
I juryens begrunnelse heter det: Gullvinneren har et mål om å redusere skader og dødsfall i bygg og anleggsbransjen. Kampanjen vinner fordi vi virkelig kan se at de bruker innsikt til å finne måter å endre adferd på. En kreativ, hardtslående og innsiktsfull løsning.
I kategorien «Årets kampanje overfor egne medarbeidere» i kåringen Magnet Awards ble det sølv på Fareblind-kampanjen. Denne konkurransen blir ofte gjerne kalt NM i employer branding
Juryens begrunnelse: Dette er det mest kreative bidraget i årets kategori, og juryen synes det er herlig å introdusere et helt nytt ord; nemlig det å være fareblind. En solid strategi som tar opp et svært viktig tema på en vesentlig mer følsom måte enn kjedelige brosjyrer og litt gjengse HMS-kurs.
Daglig leder Lene Jønsson i SfS BA synes det er en stor anerkjennelse at Fareblind har nådd helt til topps i disse to kåringene.
– Det er klart det er stas å få to slike priser. Det er en bekreftelse på at de valg og prioriteringer vi har gjort har vært gode og at vi gjennom det har fått et kurs som blir lagt merke til, sier Jønsson i en kommentar til Byggeindustrien.
Hun understreker at stadig flere entreprenører og byggherrer stiller krav om at kurset må gjennomføres for å få jobbe på deres prosjekter.
En digital testlab
Kurset Fareblind gir kunnskap om de seks største fareområdene i bygg- og anlegg, og livreddende regler knyttet til disse. Kurset skal også bidra til å forebygge det man kaller fareblindhet – altså at man ser seg blind på farer.
– I kurset møter deltakerne testdukken David som er fareblind. Kort fortalt betyr det at han er blitt så vant med sine omgivelser at han begynner å overse detaljer, og i vår bransje kan det få fatale konsekvenser, sier Jønsson.
Testdukken er konstruert til å tåle det samme som en menneskekropp. I filmen blir han utsatt for seks arbeidsulykker, som er utført i ekstremt sakte film for å vise hva som skjer når en menneskekropp møter de enorme kreftene som man omgis av på en bygg- og anleggsplass.
Filmene utgjør kjernen i den digitale testlaben «Prosjekt Fareblind», der målgruppen selv iscenesetter ulykkene ved å fjerne sikkerhetsbarrierer og -utstyr, og oppleve konsekvensene av det. Etter hver ulykke, får de gi David en ny sjanse og sikre ham fra en sikker død.
Kurset finnes norsk, engelsk, polsk, litauisk og svensk. om kort tid kommer det også på spansk og italiensk, opplyser Jønsson.