God omsetningsvekst for Bygger’n
Bygger’n kjeden har lagt bak seg et svært godt år med en omsetningsvekst på elleve prosent. – Den store satsingen og fokuset på proffmarkedet i 2018 har definitivt gitt resultater, sier kjededirektør Christine Holm.
– Et langt bedre tilbud på precut og element, den nye nettbutikken, ny kommunikasjonsplattform mot proffen, og ikke minst et solid lag dyktige løsningsorienterte fagfolk har gitt vekst, sier kjededirektøren.
Mye på gang i 2019
Bygger’n kjeden, som i disse dager arrangerer sin årlige kongress, går ifølge Holm inn i 2019 med flere spennende aktiviteter på agendaen. Hun trekker blant annet frem at byggevareleverandøren planlegger et stort fagløft i inneværende år.
– Alle de 1000 ansatte som jobber i Bygger’n systemet vil få et løft i forhold til fagkompetanse. Dette vil skje gjennom samlinger 30 steder i landet, fornyede e-læringsprogrammer, egne byggfaglige kurs med både teori og praksis, oppdateringer på tekniske forskrifter og ikke minst en solid økonomisk støtte til alle som fullfører et fagbrev. Vi vil også kjøre den store fagtesten for samtlige ansatte, for å sikre at alle får påfyll der de trenger det mest, forteller Holm.
HIBA og Bygger’n tekniske tjenester
Kjededirektøren kommer også inn på at de gjennom sitt tekniske kompetansesenter i HIBA HUS, nå vil tilby alle proffkundene, også de som per i dag ikke er HIBA-byggmestre, et utvidet spekter av tekniske tjenester (tegning, beregning, dimensjonering og prosjektering).
– Her vil alle våre proff-kunder også få tilgang på en teknisk rådgivningstjeneste enten det er spørsmål rundt forskrifter eller byggfaglige løsninger, kommenterer hun.
Jubilant med ny huskatalog
HIBA Hus vil også komme med en helt ny huskatalog i 2019, og selskapet lanserer i disse dager sin helt nye garasjekatalog. Holm minner også om at HIBA HUS fyller 50 år i 2019.
– De har levert kvalitetsboliger og skreddersøm for det norske folk og norsk klima i flere generasjoner. Jubileet vil selvsagt blir markert i løpet av året som kommer, sier hun.
Stort digitalt løft
I 2019 vil Bygger’n, E.A Smith, Smith Stål og HIBA HUS, over på en helt ny digital plattform med helt nye nettsider og digitale verktøy for forhandlerne og kundene.
– Vi har styrket oss med flere digitale eksperter den siste tiden og ser at dette bare blir viktigere og viktigere for oss fremover, sier Holm og tilføyer at nettbutikken til Bygger’n hadde solid vekst i 2018.
Forbruker
Forbruker utgjør fremdeles 40 prosent av omsetningen i kjeden. Ifølge Holm ser de at den norske befolkningen fremdeles ønsker å pusse opp og sette sitt personlige preg på boligen.
– Men de ønsker jobben ferdig utført og da har vi heldigvis mange dyktige proff-kunder som kan bistå. Mange forbrukere søker inspirasjon i butikkene før de bestemmer seg og her vil vi jobbe med en helt ny inspirasjonspakke både via kommunikasjon og i butikkene våre, opplyser kjededirektøren.
E.A Smith AS – fyller 150 år
Christine Holm kan også fortelle at E.A Smith har 150 års jubileum i 2019. Jubileet vil bli markert med flere arrangement i løpet av året for både kunder, ansatte og samarbeidspartnere.
– E.A Smith har bevist at de er en solid og langsiktig aktør i det norske byggevaremarkedet, med en sterk vilje til å investere i både nye byggevarehus, nye produksjonsanlegg på armering og ikke minst i precut og elementfabrikker, sier Holm.
Bygger’n sjefen trekker til slutt frem at de i løpet av fjoråret fikk to nye forhandlere i Aust-Agder og Akershus, samt ni nye HIBA-forhandlere.