Talgø med skjult fasadesuksess
Trelastprodusenten Talgø satser stort på nye fasadeprodukter, og på Bygg Reis Deg har nordmørsbedriften suksess med skjult innfesting på kledning.
Talgø har de siste årene fått et bra grep i markedet med sine Møre Royal-produkter, både til terrasse og fasade, og nå også tak. Trevirket blir gjennom impregnering og koking i olje gitt egenskaper som gjør det mer motstandsdyktig mot vær og vind, og med minimalt behov for vedlikehold.
Nå satser selskapet på en ny serie fasadeprodukter som skal imøtekomme kundenes økte krav til estetikk og moderne uttrykk.
– Trelastbransjen har vært konservativ når det gjelder å utvikle kledning og fasade. Vi ser at husbyggerkjedene utvikler seg i en tydelig retning av en mer moderne byggestil, som kundene etterspør. Derfor har vi nå valgt å fokusere ekstra på å utvikle våre fasadeprodukter, sier salgssjef Bjørn Hauglann i Talgø.
Han forteller at funkisstilen på boligen gjør seg sterkt gjeldende i kundenes preferanser.
– Vi begynte å se på hva vi kunne gjøre med kledningen. I utgangspunktet er det bare en planke. Det er designet vi måtte gjøre noe med, sier han.
Resultatet har blitt en fasadekolleksjon med skjult innfesting.
– Tradisjonelt når man spikrer en fasade, så blir spikerslagene synlige. Derfor har vi valgt å legge en profil i bakkant av sammenkoblingen av materialer, slik at innfestingen blir skjult. Det er tilsvarende som vi nå ser på terrasser, sier han.
Dette har åpenbart slått godt an blant messepublikummet, og da spesielt hos kvinnene.
– Vi erfarer at kvinner i stadig større grad bestemmer hvordan fasaden skal se ut. De er opptatt av detaljer i mye større grad enn menn, og vi har fått en ekstrem respons på våre fasadeprodukter med skjult innfesting på Bygg Reis Deg, sier Hauglann.
Han sier at kvinnene gjerne får siste ordet når det kommer til husets fasadeuttrykk.
– De tar eierskap til design på fasaden, og det er mange kvinner som har kommet til oss med sine husprosjekter på messa. Vi som leverer fasader må endre oss i takt med det husbyggernes ønsker og behov for et mer moderne uttrykk, sier Hauglann.
Han peker også på at dette gir seg utslag i boligprosjekter og leilighetsbygg. Arkitekter er en viktig målgruppe for trelastprodusenten.
– Jo flere nyheter vi har, jo lettere er det å få innpass hos arkitektene. Nå har vi et produkt som vi har jobbet med på flere områder, både med skjult innfesting, royalbehandling og den setersvarte fargen som har slått godt an. Vi kommer også med en ny kolleksjon til våren med seks profiler som matcher kledningen og som skal matche den moderne byggestilen, avslutter han.