Knut Erik Nordby, prosjektdirektør T2-prosjektet.
Øyvind Hasaas, administrerende direktør i Avinor Oslo lufthavn.
Rune Hardersen, administrerende direktør i ÅF Norge.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Cathrine Pia Lund, leder for Merkevaren Norge i Innovasjon Norge.
Ove Myrold, direktør for samfunnskontakt og infrastruktur i SAS.
Asbjørg Næss, miljørådgiver i Civitas.
Trude Tinnlund, LO-sekretær.

Dette var suksessfaktorene på Oslo lufthavn

Nye Oslo Lufthavn hylles som en suksess for både utbyggerne, brukerne og nasjonen Norge.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Oslo Lufthavn åpnet i ny prakt denne våren etter ni års utbygging. Tirsdag inviterte prosjekt- og byggeleder for kjempeutbyggingen, ÅF Advansia, til seminar for å samle lærdommen fra prosjektet.

– Vi vet at mange store prosjekter går dårlig. Enten har man ikke bygget det prosjektet man skulle, eller så har det blitt kjørt av skinnene på en måte underveis. I kjølvannet av T2-utbyggingen vil vi se litt på hva vi har gjort for at det skal gå bra, åpnet administrerende direktør Rune Hardersen i ÅF Norge med da han tok imot sine bransjefeller på hjemmebane.

Oslo Lufthavn hadde en pinlig svikt denne uken, da konstruksjonen på terminalbygget ved togstasjonen ikke greide å holde nedbørsmengdene ute, og lekkasjen ble også tørt kommentert av lufthavndirektør Øyvind Hasaas i Avinor under seminaret, men denne hendelsen foruten har kritikerne vært i skyene over flyplassutbyggingen.

– Dette har vært et godt prosjekt fra start til slutt, sa Hasaas.

Tydelig suksess

Han trakk blant annet frem viktigheten av eierstyring i prosjektet.

– Prosjekteier i et så stort og komplisert prosjekt er nødt til å ha fingrene i grøten for å hente ut de mulighetene som byr seg. Det er derfor viktig at byggherre har riktig styringskompetanse, enten in-house eller innleid, slo han fast.

Hasaas trakk også frem god forankring hos alle parter, tydelige roller, ansvar, fullmakter og arenaer for eierstyring som sentrale suksesskriterier.

– Kostnadskontroll er enkelt, men fremdriftskontroll er verre. Milepeler er til for å overholdes, og vi fokuserte på å følge opp. Mot slutten av prosjektet hadde vi hyppige fremdriftsmøter ute i felten. Det er ikke på møterommet det skjer, fortalte han.

Verdifullt

Prosjektdirektør for T2, Knut Erik Norby hos ÅF Advansia trakk på sin side frem tre hovedgrunner han identifiserte som bakgrunnen for Gardermoen-suksessen:

Modne og forankrede mål og prioriteringer ved oppstart

Tillitsfullt og ærlig samspill basert på felles holdninger og verdier

Fokus, interesse og engasjement for hele verdikjeden

– ÅF var første selskap som ble kontrahert på T2. Den gang var målene i konkurransegrunnlaget mange og sprikende, men vi fikk tidlig startet en prosess for å identifisere hvilke verdier vi hadde til felles med byggherre. Dette er ikke bare floskler eller honnørord. Verdier er noe som ikke alle har; de må skape kultur, slo han fast.

Under frokostseminaret kommenterte også samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og leder for «Merkevaren Norge» i Innovasjon Norge, Cathrine Pia Lund, hvordan den nye hovedflyplassen er verdifull for nasjonen Norge.

Les mer om dette i neste papirutgave av Byggeindustrien.

Powered by Labrador CMS