Administrerende direktør John Børge Halvorsen i Astrup under Metall i bygg 2017.
Thomas Engen (til venstre) og Per Erik Rønningen i Astrup.

160-åring viste frem metallnyheter

Metall- og plastleverandør Astrup tok imot rundt 85 besøkende under sitt fjerde Metall i bygg-seminar.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Astrup leverer blant annet produkter av aluminium, metaller, plast, rustfritt stål, spesialstål og titan halvfabrikat til den norske byggebransjen, og har tidligere arrangert tre seminarer om metall i bygg. Da de åpnet dørene til sitt hovedkontor i Oslo torsdag, var det fem år siden sist den 160 år gamle bedriften arrangerte en fagdag rundt sine produkter.

– Det er ressurskrevende å gjennomføre slike arrangementer, og da må vi også ha noe nytt å komme med, påpeker salgs- og markedsdirektør Thomas Engen i Astrup overfor Byggeindustrien.

Flere produkter

Thomas Engen (til venstre) og Per Erik Rønningen i Astrup.

Diverse kunder, blikkenslagere, fasadeentreprenører og en håndfull arkitekter møtte opp for å få med seg nyhetene fra Astrup. Lokalene var stappfulle, og ikke alle kunne regne med å få sitteplasser.

– Vi har lansert mye nytt i løpet av de siste par årene. Det var et oppdemmet behov for å informere om disse nå, fortsetter Engen.

De mest sentrale nyhetene fra Astrup er, ifølge markedssjef for bygg og metall, Per Erik Rønningen, rekkverksystemet Aluflex Softline og tak- og fasadeproduktet Prefalz. Prefalz er også et av produktene som demonstreres under Astrups workshop hos samarbeidspartner Onsrud Blikkenslageri fredag morgen.

Treffpunkt

Thomas Engen og Per Erik Rønningen understreker at denne ukens Metall i bygg-seminar gir god gevinst for både vertskapet og for deltakerne.

– Det blir et treffpunkt for bransjen. Her får vi frem nyhetene våre, og vi får demonstrert hvordan de brukes. Alle materialer passer heller ikke like godt overalt. At vi arrangerer slike møter gjør det lettere for deltakerne å holde seg oppdaterte, sier Engen.

– Og responsen fra leverandørene som har deltatt her, har vært veldig god. Dette er en vinn-vinn-situasjon. Det er noe for alle her, supplerer Rønningen.

Optimist

Administrerende direktør John Børge Halvorsen ønsket torsdag deltakerne velkomne til seminaret, og minnet om at mengden metall som brukes i det bygde miljøet, er stor og økende.

– I 2015 ble det produsert omtrent 60 millioner tonn aluminium i verden, og dette tallet vokser med mellom fem og syv prosent i året, sa Halvorsen i sitt åpningsinnlegg.

– Vi må være optimister, og det har vi også all mulig grunn til å være, slo han fast.

Under seminaret fikk de fremmøtte høre mer om produktene Alubond, Vent, Fit & Vent, Aluflex Softline, Aurubis Kobber, Prefalz, Outokumpu Rustbestandig stål og Rheinzink.

Powered by Labrador CMS