Norgeshus på offensiven – igangsettingen opp 162 prosent
Første kvartal i 2016 ble beintøft for Norgeshus. Etter første kvartal 2017 er stemningen snudd og antall igangsatte boliger er opp 162 prosent sammenliknet med samme tidspunkt i fjor.
Stemningen var definitivt god da Norgeshus trommet sammen til kongress i Bodø 31. mars til 2. april.
Mens 2016 startet med is i rubben, rapporterer boligkjeden om betraktelig bedre glid de første månedene av 2017.
– Sammenliknet med første kvartal 2016, som var et katastrofalt kvartal, er antall igangsatte boliger opp 162 prosent og salget opp 14 prosent, sier administrerende direktør Dag Runar Båtvik i Norgeshus.
Vil ha flere inn i «10 prosentklubben»
Han sier har Norgeshus i mange år har jobbet knallhardt for å holde fortet som «Norges mest lønnsomme boligkjede». Selv om starten på 2016 ble tøff, igangsatte 824 boliger i 2016, og kjeden fikk en samlet omsetning på 2,5 milliarder kroner.
– I gjennomsnitt leverer våre forhandlere en resultatmargin på 7 prosent. Det er fantastisk gode tall sammenliknet med resten av bransjen. I 2016 har vi 15 forhandlere som leverer en resultatmargin på over 10 prosent. Men det blir viktig for Norgeshus i fremtiden at vi får enda flere forhandlere inn i «10 prosentklubben», sier han.
Budsjetterer med 500 millioner i «Optimera-innkjøp»
Båtvik sier at Norgehus det siste året har hatt fokus på tre områder; reduksjon av byggekostnader, lokal markedsføring og kommunale boliger.
– Rammebetingelsene for forhandlere har blitt bedre ved at vi har fått på plass en innkjøpsavtale med Optimera, og vi har doblet markedsbudsjettet blant annet gjennom TV2-programmet «Huset» hvor vi har bygget fire like boliger og gir bort en av boligene til vinnerparet i konkurransen, sier Båtvik.
Han innrømmer at det har vært krevende for forhandlerne å endre innkjøpene gjennom den nye innkjøpsavtalen med Optimera.
– Det er selvsagt krevende med endring og bytte av relasjoner. Lojalitet til innkjøpsavtalen er viktig for at vi skal løfte effektiviteten videre, og jeg er svært fornøyd med tallene så langt. For 2017 har vi lagt opp til et innkjøpsbudsjett for 500 millioner kroner. Det er et høyt tall, men det er et mål vi skal nå, sier han.
Suksess med konseptboliger og kommunal satsing
Norgeshus lanserte sin første konseptbolig i 2013. Båtvik sier at konseptboligene nå er et svært viktig redskap for boligkjedens suksess.
– 350 konseptboliger har blitt ferdigstilt eller er under bygging det siste året, og vi har cirka 100 boliger som venter på å komme i gang. Konseptboligene representerer en salgsverdi på 1,5 milliarder kroner. Jeg er også overbevist om at konseptboligene er en viktig årsak til at forhandlere har blitt flinkere til å bruke innkjøpsavtalene, og ikke minst øke effektiviteten, sier han.
For ett år siden etablerte Norgeshus et søsterselskap Boligforvaltning Norge, som er boligkjedens satsning på kommunale boliger.
– På ett år har vi nå igangsatt 55 boliger og bygd kommunale boliger for 115 millioner kroner, og har en ordrebok på 165 boliger ved starten av 2017. Det er et tall jeg håper vi kan fordoble. Kommunale boliger er et stort marked og jeg tror vi med Boligforvaltning Norge har startet en prosess som vil gi oss en god plattform å stå på i fremtiden, sier Båtvik.
Satser i nord
Båtvik er klar på at boligkjeden ser lyst på 2017 og er offensive.
– Norgeshus har fått en fantastisk start på 2017, og vi har som mål å igangsette betraktelig flere boliger enn i 2016. Vi jobber også med å få på plass forhandlere i Bodø og Alta, sier han.
Du kan lese mer om Norgeshus i Byggeindustrien nr 7.