JM Norge, Nordbohus og Älvsbyhus har de mest fornøyde boligkundene
JM Norge gikk helt til topps i prosjektmarkedet, mens Älvsbyhus og Nordbohus delte førsteplassen i enkeltkundemarkedet da Prognosesenteret presenterte boligaktørene med høyest kundetilfredshet i 2018.
Nærmere 90 deltakere var tilstede tirsdag formiddag på Sjølyst da Prognosesenteret for tiende gang kunne kåre de beste boligaktørene, basert på kjøpernes tilfredshet.
Den årlige kundetilfredshetsundersøkelsen er delt i to kategorier, der det skilles mellom prosjektmarkedet og enkeltkundemarkedet. I prosjektmarkedet kjøper kundene tomt og bolig fra en boligutvikler, mens i enkeltkundemarkedet har kundene egen tomt og velger selv leverandør og boligtype - også kjent som katalogmarkedet. Maksimal oppnåelig score på kundetilfredsheten (KTI) er 100.
Annonse
JM Norge inkasserte seieren i prosjektmarkedet med en KTI-score på 79, tett fulgt av de to OBOS-eide selskapene Block Watne på andreplass med 77 og OBOS Nye Hjem på tredjeplass med 76 .
I enkeltkundemarkedet ble det delt førsteplass mellom Älvsbyhus Norge AS og Nordbohus AS med KTI-score på 74.
Blant prosjektene med med høyest målt kundetilfredshet i prosjektmarkedet vant Norgeshus JOS-Bygg med Sangsvanelia trinn 1. Dette prosjektet fikk en KTI-score på 89.
10 forhandlere/kjedemedlemmer har et KTI-resultat på 90 eller bedre, og her ble BoligPartner-forhandleren WSI Bygg fra Askøy utenfor Bergen kåret til vinner med en KTI på 99.
Prognosesenterets måling av kundetilfredshet på nye boligprosjekter skjer i to ulike faser: ved overlevering av boligen og i forbindelse med ettårsbefaring. Målingen fanger på den måten opp hele kundeopplevelsen fra kjøp av bolig, til man har overtatt og bodd i boligen en tid.
Kundetilfredshet er viktig
– Norske boligkjøperes tilfredshet har utviklet seg veldig positivt siden vi startet målingene for ti år siden. Vi har hatt en lang rekke oppadgående resulateter siden 2012, med en liten utflatning i år, sier analysesjef Heidi Bjørneng i Prognosesenteret, til Byggeindustrien.
Hun peker på at tilfredse kunder er en viktig forutsetning for økt lønnsomhet for alle bedrifter.
– En tilfreds kunde er som regel også en lojal kunde, noe som innebærer lavere kostnader knyttet til klager, reklamasjoner og lignende. Tilfredshet bidrar også til at kunden snakker positivt om selskapet og anbefaler andre å gjøre samme valg som de selv har gjort. Positive ambassadører bidrar til et positivt rykte om selskapet. Dette er en viktig tilvekstfaktor for bedriften.
Litt nedgang
Etter seks år med oppgang, registrerte Prognosesenteret i 2018 en svak negativ tendens i kundetilfredsheten blant boligkjøperne. Dette gjaldt både i prosjekt- og enkeltkundemarkedet. Den negative utviklingen er størst blant de yngste boligkjøperne og i småhus- og eneboligmarkedet. Det er stor forskjell mellom aktørene, og nesten 4 av 10 hadde en klar bedring i sitt kundetilfredshetsresultat, mens litt over halvparten hadde en svak nedgang.