Backe Prosjekt, Norgeshus, JM Norge og Selvaag Bolig har de mest fornøyde boligkundene
Backe Prosjekt og Norgeshus hentet hjem de aller gjeveste prisene i henholdsvis prosjekt- og katalogmarkedet under Prognosesenterets årlige kåring av kundetilfredshet blant boligkjøpere. JM Norge og Selvaag Bolig delte førsteplassen for beste enkeltprosjekt.
Nærmere 80 deltakere var samlet på Sjølyst onsdag da Prognosesenteret for ellevte gang kunne kåre de beste boligaktørene, basert på kjøpernes tilfredshet.
Den årlige kundetilfredshetsundersøkelsen er delt i to kategorier, der det skilles mellom prosjektmarkedet og EAT-markedet. I prosjektmarkedet kjøper kundene tomt og bolig fra en boligutvikler, mens i EAT-markedet – også kjent som katalogmarkedet – har kundene egen tomt og velger selv leverandør og boligtype. Maksimal oppnåelig score på kundetilfredsheten er 100 (KTI).
Hvert år kåres også de ti enkeltprosjektene med høyest kundetilfredshet, og for 2019 ble førsteplassen delt mellom JM Norges prosjekt Strandholmen Bygg B i Holmestrand og Selvaag Boligs prosjekt Moss Glassverk hus A4 og hus H1 og H2 med 91 KTI.
I EAT-markedet gikk førsteplassen til byggmesterkjeden Norgeshus med en KTI-score på 81.
Forhandleren Norgeshus Stjørdal Tømrerservice oppnådde topp score med 100 KTI, mens ti forhandlere hadde et resultat på 89 eller høyere.
– Vi er utrolig godt fornøyød med at gjør rent bord både som beste kjede og beste forhandler. Det viser at vi jobber med de riktige tingene, sier markedsdirektør Benn Asgeir Båtvik i Norgeshus.
Norgeshus har 116 forhandlere over hele landet.
– En av bærebjelkene våre er å være best på folk i kjeden, og vi jobber mye med å få fornøyde ansatte. På den måten blir også kundene fornøyd, og da blir det gode resulateter, sier Båtvik.
Prognosesenterets måling av kundetilfredshet på nye boligprosjekter skjer i to ulike faser: Først ved overlevering av boligen, og deretter i forbindelse med ettårsbefaring. Målingen fanger på den måten opp hele kundeopplevelsen fra kjøp av bolig, til man har overtatt og bodd i boligen en tid.
Analysesjef Heidi Bjørneng i Prognosesenteret forteller at boligkjøpernes tilfredshet har vist en negativ tendens de to siste årene, etter flere år med oppgang siden målingene startet.
– I 2018 registrerte vi en negativ tendens, og denne fortsatte i 2019. Imidlertid vil vi påpeke at en samlet boligbransje fremdeles leverer på et godt nivå hvor majoriteten av kundene oppnår sine forventninger, sier Bjørneng.
Den negative utviklingen fra 2018 til 2019 er størst i leilighetsmarkedet.
– Det er stor forskjell i utviklingen mellom boligaktørene, og det var like stor andel som hadde en bedring i sitt resultat som andelen som hadde en nedgang, sier Bjørneng.
Hun peker på at fornøyde kunder er en viktig forutsetning for økt lønnsomhet.
– Tilfredse kunder er gjerne lojale kunder, noe som ofte innebærer lavere kostnader knyttet til klager, reklamasjoner og lignende. Tilfredshet bidrar også til at kunden snakker positivt om selskapet og anbefaler andre å gjøre samme valg som de selv har gjort. Positive ambassadører bidrar til et positivt rykte om selskapet. Dette er en viktig tilvekstfaktor for bedriften, avslutter hun.