Salgstallene for april viser at annenhver varebil som selges, drives av elektrisitet. Nå varsler Enova at støtten til kjøp av slike biler avsluttes. Samtidig avsluttes også støtten til biogasskjøretøy. – For tidlig, sier Oslo kommune.
– Salget av elvarebiler har virkelig skutt fart. Den høye markedsandelen bekrefter at elvarebilen har tatt en sterk posisjon i bilmarkedet. Bransjens egne tall viser at i andre halvår 2022 var prisene på elvarebiler i snitt lavere enn snittpris for fossile varebiler, og i tillegg er de billigere i drift. Dette viser at det ikke lenger er behov for støtte fra Enova. Nå er det naturlig at den videre utviklingen drives frem i det kommersielle markedet basert på konkurranse, hjulpet frem av det nye kravet fra 1. januar om nullutslipp for offentlige anskaffelser, sier Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova, i en pressemelding.
Enova lanserte støtten til elvarebil som en del av Nullutslippsfondet i 2019.
Annonse
– Da støtteprogrammet åpnet i august 2019, lå salget av elvarebiler på seks prosent av nybilsalget. Høsten 2020 skjøt salget fart, og målt i antall er det en økning på 87 prosent sammenlignet med første kvartal i 2022. Per i dag har Enova gitt støtte til 31.000 elvarebiler. Om lag halvparten av disse er registrert og ute på vegene allerede, skriver Enova.
– Dette er svært gledelig og et synlig bevis på at bransjen velger nullutslipp. Enovas oppdrag har vært å bidra til at elvarebilen har fått fotfeste i markedet. Nå ser vi en høy markedsandel, en kraftig økning i antall bilmodeller og at gjennomsnittsprisen for elvarebiler ligger lavere en konvensjonelle varebiler. Elvarebilen er med andre ord blitt et lønnsomt valg, sier Skjærvik.
Totalt for årene 2019 – 2023 har Enova fordelt om lag 750 millioner kroner til elvarebiler i 287 kommuner.
Samtidig som støtten til kjøp av elvarebil faller bort, varsler Enova at de vil gjøre det samme for biogasskjøretøy. Fra 1. juni i år støtter ikke Enova lenger kjøp av biogasskjøretøy. Enova vil nå prioritere områder hvor man kan forvente en større teknologiutvikling.
Klimaeaten i Oslo kommune mener det er for tidlig å kutte støtten til elvarebiler og biogasskjøretøy.
– Det er fortsatt behov for økonomiske virkemidler for å få flere elektriske varebiler på veiene. Da hjelper det ikke at Enova nå fjerner støtten til kjøp av nye elvarebiler og biogasskjøretøy, skriver Klimaeaten i en pressemelding.
– Det er sannsynlig at avslutningen av Enovas ordning vil føre til at andelen på sikt synker. Det vil derfor være vanskelig å nå målet i NTP om at alle nye lette varebiler skal være utslippsfrie fra 2025, sier Heidi Sørensen, direktør i Klimaetaten, i meldingen.
– Enova-støtten er viktig for bedriftene som fortsatt opplever utfordringer med å gå over til elektriske biler. Besparelsen som bedriftene har fått som følge av støtten fra Enova har hittil veid opp for de andre ulempene, legger Sørensen til.