De første bilene forventes på norske veier i løpet av tredje kvartal i år, og den får en startpris på drøye 1,5 millioner kroner, før moms og levering.
– G-Klasse er ikke bare en luksuriøs terrengbil, men også en ordentlig arbeidsmaskin. Derfor er vi glade for å introdusere den elektriske utgaven også med grønne skilter. Et perfekt tilskudd i en allerede omfattende elektrisk varebil-portefølje fra Mercedes-Benz, sier Thorbjørn Myrhaug, direktør for Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen, i en pressemelding.
Annonse
Batterikapasiteten er på 116 kWt, noe som skal gi elektriske G-Klasse med norsk standardutstyr en rekkevidde på opptil 468 kilometer etter WLTP-standarden. Batteriet er integrert i kjøretøyets rammekonstruksjon, noe som skal gi lavt tyngdepunkt. Videre er batteriet plassert innenfor et beskyttende kabinett for å sikre mot vann og skitt.
Elektriske G-Klasse kan lades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, noe som skal gi en økning i ladetilstand fra 10 til 80 prosent på rundt 32 minutter.
Mercedes-Benz peker på at ved noen aspekter overgår den elektriske utgaven de konvensjonelle modellene med forbrenningsmotor. Den har en rammekonstruksjon som på den elektriske utgaven er forsterket, i tillegg til uavhengig forhjulsoppheng og en stiv bakaksel som har blitt ombygget. De elektriske motorene er festet til rammekonstruksjonen.
De drar blant annet frem at den får en klatreevne på egnede underlag på opptil 100 prosent, bakkeklaring mellom akslene på minst 250 millimeter og en maksimal vadedybde på 850 millimeter i vann og gjørme.
Den nye modellen har fårr navnet G 580 varebil, som har 588 hestekrefter og et dreiemoment på 1.164 Nm, noe som gir tungvekten en td fra 0-100 kilometer i timen på 4,7 sekunder. Totalt veier bilen 3.085 kg.