Tesla Model S er blit meget populær i Norge.

Solvik-Olsen åpner live lade-lab for elbiler

Torsdag 23. januar åpner samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen Norges første live lade-laboratorium for elbiler på Sjølyst i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Lade-laboratoriet «Powerpark» er utviklet av Salto ladestasjoner med støtte fra Transnova og Norsk designråd.

Powerpark består av seks ladestasjoner, strømtilførsel via vanlig strømnett, solceller og batteri og en observasjonspost bemannet med eksperter som kan intervjue og observere elbilistene. Målet er å skape en enkel ladehverdag med fremtidens lade- og parkeringssystem – og blir avgjørende for de som skal bygge nye kjøpesentre og parkeringshus.

- Lade-laboratoriet blir rett og slett en felles dugnad for å skape det beste og enkleste systemet for både elbilistene og de som eier og driver parkerings- og ladestasjoner, sier utviklingssjef Hedda Heyerdahl Braathen i Salto ladesystemer.

Det trengs helt nye lade- og parkeringsløsninger for elbil når antall elbiler har passert 19.000 og raskt nærmer seg 50.000. «Powerpark» skal teste ut de beste lade- og parkeringsløsningene for både elbilbrukere og de som skal drifte lade- og parkeringsplasser for elbiler.

Kombinasjonen av batteri, solceller og strømtilførsel reduserer strømforbruket med 8 prosent. Med batteriet trengs kun 36kW strøm inn for å levere 50kW ladeeffekt ut, dette gir helt stabil lading uten «peaks» på nettet, nettleien blir betydelig lavere.

Batteriet gjør at hurtigladeren kan plasseres der det i utgangspunktet ikke er nok strøm for hurtiglading. Det gjør det enklere å bygge flere ladepunkter, som igjen reduserer rekkeviddeangsten og som igjen gjør at flere blir trygge på å velge elbil istedenfor fossil bil.

- Elbilparken har vokst kraftig, ikke minst i Oslo. Veksten gjør at både elbilistene og de som eier og driver parkeringsplasser trenger nye lade- og parkeringssystemer. Oslo har blitt en fantastisk arena for uttesting av nye løsninger i dette lade-laboratoriet, sier Hedda Heyerdahl Braathen, utviklingssjef i Salto ladestasjoner.

Powered by Labrador CMS