Bodil Rønning Dreyer, direktør Trafikant- og kjøretøyavdelingen i Vegdirektoratet.

Statens vegvesen vil gjøre folk mer aktpågivende

I nesten hver tredje dødsulykke på norske veier er uoppmerksomhet en medvirkende faktor. Statens vegvesen vil takle problemet med en ny nasjonal kampanje.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

– Mange er for lite bevisst på sin egen manglende oppmerksomhet mens de beveger seg i trafikken, sier direktør Bodil Rønning Dreyer i Statens vegvesen. Vegvesenets nye kampanje skal minne trafikantene om å være mer på vakt.

I omkring en tredel av ulykkene der uoppmerksomhet er en medvirkende faktor blir fotgjengere påkjørt av motorkjøretøy. Som regel skjer det fordi føreren har sett fotgjengeren for sent, slås det fast i en rapport Statens vegvesen har bestilt fra Transportøkonomisk institutt.

– Vi vet at distraksjoner har betydning for alvorlige trafikkulykker. Det er grunn til å tro at den utfordringen er økende, og det er i stor grad knyttet til tekniske installasjoner som radio, GPS, førerstøttesystemer og mobiltelefoner i nye biler, sier seniorrådgiver i Statens vegvesen, Torbjørn Tronsmoen.

Distraksjon på grunn av mobil er skyld imellom 2 og 4 prosent av dødsulykkene. 55 prosent av ulykkene relatert til uoppmerksomhet skjedde på veier med fartsgrense på 50 kilometer i timen eller lavere.

– Kun to sekunder med blikket et annet sted enn ute på veien kan være fatalt, sier Dreyer.

Kampanjen er rettet mot sjåfører, gående og syklende, og har som mål å forebygge alvorlige ulykker i trafikken.

Powered by Labrador CMS