Ford fortsetter fornyelsen

Ford er i ferd med å skifte ut hele sin nyttekjøretøypark, og Transit Connect er et spennende tilskudd til porteføljen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

- Vi er i ferd med å fornye hele varebilporteføljen vår. Custom kom i fjor, og Connect kommer nå. Den ble nylig kåret til Årets internasjonale varebil 2014, og vi føler vi har mye godt i vente på de neste modellene også, forteller produktsjef nyttekjøretøy Damir Ljubuncic i Ford Norge.

Modellene han viser til er den nye Transit og Courier. Sistnevnte blir et nytt tilskudd til varebilmarkedet. En forholdsvis liten varebil, som allikevel er stor nok til å få plass til den såkalte statskassa.

Årets varebil

Tittelen Årets internasjonale varebil er med på å skru opp forventningene til den nye varebilen, og Ford Transit Connect innfrir. Kjørecomforten er god, førersetet er blant de bedre i varebilsegmentet, store sidespeil med blindsoneeliminator gir god oversikt og motorene er hyggelige.

Connect kommer med fire dieselmotorer og to bensinvarianter.Dieselmotorene er alle 1.6-litere med enten 75, 95, 95 Econetic eller 115 hestekrefter. Felles for alle variantene er at CO2-uslippene har gått ned. Bensinmotorer på denne type varebil er uvanlig, men Ford har tro på at 1.0 eller 1.6 EcoBoost vil treffe en del av markedet.

At serviceintervallet er satt opp fra 20.000 til 30.000 kilometer mener Ford kan gi eierne både besparelser og en høyere bruktbilverdi.

God plass

En spennende detalj som norske kjøpere ikke får nye godt av er en luke i skilleveggen. På bilene som leveres i de fleste andre land muliggjør dette å legge lange planker inn i bilen (avhengig av modell). Norske forskrifter gjør denne løsningen umulig her hjemme.

Allikevel er plassen godt utnyttet, og det er lett å komme til i varerommet. Det er plass til to europaller bak i bilen, og rommene er på henholdsvis 2,9 og 3,6 kubikkmeter. Lastekapasiteten er opp til ett tonn.

Active City Stop

Alle modellene leveres med Ford Easy Fuel (som skal hindre at man fyller feil drivstoff), bakkestart-assistanse, tilhengerstabilisator (registrerer sleng i tilhenger og tilpasser turtall og bremsing for å gjenopprette kontrollen), lastekontroll (tilpasser ESP etter lasten), dynamisk kurvekontroll, elektrisk servostyring og 16’ stålfelger. De nye felgene gjør at man kan sette på større bremser.

Av tilleggsutstyr er kanskje Active City Stop det mest nyskapende. Ved lav fart registeres saktegående biler eller helt stille objekter foran, og bilen bremser selv helt ned. Ford Transit Connect er den eneste varebilen som kan leveres med et slikt system.

Forsalget av den nye bilen er allerede i gang, og Ford håper at den den vil bli blant de aller mest solgte i sitt segment. Mangelen på en 4x4-modell gjør at det blir veldig vanskelig å ta igjen VW Caddy.

Powered by Labrador CMS