HMS-kort er et pålagt identitetskort for arbeidstakere i enkelte bransjer. Nå foreslår Arbeidstilsynet plikt om HMS-kort også i varebilsegmentet. Illustrasjon: Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet vil ha krav om HMS-kort i varebilbransjen
Arbeidstilsynet foreslår å innføre en HMS-kortordning i varebilsegmentet.
De mener HMS-kort kan bidra til å bedre arbeidsforholdene i
bransjen og gjøre det vanskeligere å bruke ulovlig arbeidskraft.
– Formålet med HMS-kort er å ivareta arbeidstakernes helse,
miljø og sikkerhet, og å redusere forekomsten av arbeidslivskriminalitet og
sosial dumping. HMS-kortene bidrar blant annet til bedre oversikt over
virksomhetene og til mer effektiv gjennomføring av tilsyn, sier
avdelingsdirektør Monica Seem ved avdeling for arbeidsmiljø og regelverk i
Arbeidstilsynet, i en pressemelding.
Arbeidstilsynet foreslår at det vedtas en egen forskrift om
HMS-kort for virksomheter som transporterer andres varer. Forslaget innebærer
også at selvstendige oppdragstakere må ha HMS-kort. Arbeidstilsynet foreslår
også et kontrollansvar for virksomheter som bestiller slike tjenester.
Ikrafttredelse er foreslått til 1. juli 2025.
Arbeidstilsynet foreslår en HMS-kortordning i
varebilsegmentet som i hovedsak baseres på eksisterende HMS-kortordninger i
andre bransjer, men med noen tilpasninger:
- Plikten til ha HMS-kort knyttes til aktiviteten «transport av andres varer med motorvogn».
- Plikten begrenses oppad mot tungtransport, slik at den ikke gjelder for sjåfører i kjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kilo
- Plikten begrenses ikke nedad når det gjelder størrelse på kjøretøyet. Dermed omfattes også varetransport med personbiler.
- Plikten gjelder for sjåfører og andre i virksomheten som utfører arbeid i direkte tilknytning til kjøretøyet, typisk bærehjelp. Eksempelvis omfattes ikke kontoransatte i transportforetak av plikten.
For å styrke HMS-kortordningen og forebygge misbruk,
foreslår Arbeidstilsynet også et oppdragsgiveransvar i forskriften.
– Virksomheter som kjøper transporttjenester, vil med det få
en plikt til å sørge for å ta inn klausuler om HMS-kort i kontrakter med
transportleverandører, og ha et system for kontroll med om leverandører og
underleverandører har HMS-kort for sine ansatte, skriver tilsynet.
Arbeidstilsynet foreslår at det gjøres en endring i
arbeidsmiljøloven for å få et klart hjemmelsgrunnlag til å innføre et
kontrollansvar for dem som kjøper transporttjenester.
Arbeidstilsynet vil at kravet om HMS-kort skal gjelde ved
transport av andres varer, ikke egne varer. Dette
betyr at forskriften blant annet vil gjelde:
- når en butikk eller nettbutikk bruker et transportfirma til å frakte varer til kunder
- ved kjøp av take away-mat, når det er andre enn restauranten selv som står for utkjøringen
- ved distribusjon av aviser og reklame, med mindre eieren av trykksaken selv kjører
Forskriften vil blant annet ikke gjelde:
- for en håndverker som transporterer verktøy og bygningsmaterialer til bruk i egen virksomhet
- for en restaurant eller cateringvirksomhet som bruker egne ansatte til å kjøre ut maten
- når en butikk bruker egne ansatte til å kjøre ut varer til kunder
- transport som ikke er i næringsvirksomhet, for eksempel dugnadsarbeid
Høringsfristen er satt til 10. desember 2024.