HMS-kort er et pålagt identitetskort for arbeidstakere i enkelte bransjer. Nå foreslår Arbeidstilsynet plikt om HMS-kort også i varebilsegmentet. Illustrasjon: Arbeidstilsynet
HMS-kort er et pålagt identitetskort for arbeidstakere i enkelte bransjer. Nå foreslår Arbeidstilsynet plikt om HMS-kort også i varebilsegmentet. Illustrasjon: Arbeidstilsynet

Arbeidstilsynet vil ha krav om HMS-kort i varebilbransjen

Arbeidstilsynet foreslår å innføre en HMS-kortordning i varebilsegmentet.

Publisert

De mener HMS-kort kan bidra til å bedre arbeidsforholdene i bransjen og gjøre det vanskeligere å bruke ulovlig arbeidskraft.

– Formålet med HMS-kort er å ivareta arbeidstakernes helse, miljø og sikkerhet, og å redusere forekomsten av arbeidslivskriminalitet og sosial dumping. HMS-kortene bidrar blant annet til bedre oversikt over virksomhetene og til mer effektiv gjennomføring av tilsyn, sier avdelingsdirektør Monica Seem ved avdeling for arbeidsmiljø og regelverk i Arbeidstilsynet, i en pressemelding.

Arbeidstilsynet foreslår at det vedtas en egen forskrift om HMS-kort for virksomheter som transporterer andres varer. Forslaget innebærer også at selvstendige oppdragstakere må ha HMS-kort. Arbeidstilsynet foreslår også et kontrollansvar for virksomheter som bestiller slike tjenester.

Ikrafttredelse er foreslått til 1. juli 2025.

Arbeidstilsynet foreslår en HMS-kortordning i varebilsegmentet som i hovedsak baseres på eksisterende HMS-kortordninger i andre bransjer, men med noen tilpasninger: 

  • Plikten til ha HMS-kort knyttes til aktiviteten «transport av andres varer med motorvogn».
  • Plikten begrenses oppad mot tungtransport, slik at den ikke gjelder for sjåfører i kjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kilo
  • Plikten begrenses ikke nedad når det gjelder størrelse på kjøretøyet. Dermed omfattes også varetransport med personbiler.
  • Plikten gjelder for sjåfører og andre i virksomheten som utfører arbeid i direkte tilknytning til kjøretøyet, typisk bærehjelp. Eksempelvis omfattes ikke kontoransatte i transportforetak av plikten.

For å styrke HMS-kortordningen og forebygge misbruk, foreslår Arbeidstilsynet også et oppdragsgiveransvar i forskriften.

– Virksomheter som kjøper transporttjenester, vil med det få en plikt til å sørge for å ta inn klausuler om HMS-kort i kontrakter med transportleverandører, og ha et system for kontroll med om leverandører og underleverandører har HMS-kort for sine ansatte, skriver tilsynet.

Arbeidstilsynet foreslår at det gjøres en endring i arbeidsmiljøloven for å få et klart hjemmelsgrunnlag til å innføre et kontrollansvar for dem som kjøper transporttjenester.

Arbeidstilsynet vil at kravet om HMS-kort skal gjelde ved transport av andres varer, ikke egne varer. Dette betyr at forskriften blant annet vil gjelde:

  • når en butikk eller nettbutikk bruker et transportfirma til å frakte varer til kunder
  • ved kjøp av take away-mat, når det er andre enn restauranten selv som står for utkjøringen
  • ved distribusjon av aviser og reklame, med mindre eieren av trykksaken selv kjører

Forskriften vil blant annet ikke gjelde:

  • for en håndverker som transporterer verktøy og bygningsmaterialer til bruk i egen virksomhet
  • for en restaurant eller cateringvirksomhet som bruker egne ansatte til å kjøre ut maten
  • når en butikk bruker egne ansatte til å kjøre ut varer til kunder
  • transport som ikke er i næringsvirksomhet, for eksempel dugnadsarbeid

Høringsfristen er satt til 10. desember 2024.

Powered by Labrador CMS