5.600 støtter i garasjeanlegget utgjør midlertidig sikring av prosjektet.
Foto: Kristoffer Gregersen / Selvaag Bolig
Anbefaler løsning for feilprosjektert parkeringskjeller
Betonmast anbefaler en løsning for beboerne i et boligprosjekt som siden oktober i fjor har vært uten parkeringskjeller etter at man oppdaget sprekkdannelse i konstruksjonen.
I oktober i fjor måtte beboerne i 44 leiligheter i et boligprosjekt i Asker evakueres etter at sprekkdannelser i parkeringskjelleren ble oppdaget. Det viste seg at dekket over parkeringskjelleren i prosjektet, som elleve hus delvis stod på, var underdimensjonert.
En kapasitetskontroll av dekkene over parkeringen i Folagrenda 10 gjort av Dr. Techn. Olav Olsen peker på flere prosjekteringsfeil og utførelsesfeil som er gjort i byggingen av parkeringskjelleren. Egenlastene er høyere enn hva som er lagt inn i prosjekteringen, kapasiteten er overutnyttet, og armeringen mangler flere steder, skriver rådgiveren i sin rapport.
Både Budstikka og E24 har omtalt saken.
Betonmast Boligbygg er entreprenør på prosjektet for Selvaag Bolig.
– Hvordan kunne prosjekteringsfeilene i prosjektet gå uoppdaget gjennom prosjektet slik at en feilprosjektert og underdimensjonert parkeringskjeller endte opp med å bli bygget og overlevert?
– Frem til nå har vårt fokus vært å finne konkret årsak og vurdere mulige utbedringsløsninger. Videre undersøkelser vil forhåpentligvis avdekke hvorfor prosjekteringsfeil ikke ble avdekket før garasjedekket ble bygget. Dette har aldri skjedd tidligere på noen av våre prosjekter. Vi forventer at disse undersøkelsene vil gi oss konkrete svar som vi vil integrere i kvalitetssikringsarbeidet i våre prosjekter, skriver kommunikasjonsdirektør Per Anders Muri i Betonmast i en epost til Byggeindustrien.
Anbefaler stålkarbonfiber
Han understreker at hendelsen på Landås ikke er noe som skal skje, og at de nå er opptatte av og i gang med å utbedre problemet. Betonmast har fremmet tre forslag til utbedringsløsning til sameiet i Folagrenda 10, hvorav ett er anbefalt av entreprenøren: Stål og karbonfiber montert fra undersiden.
– I vurderingen av permanent utbedringsløsning er det primære hensyn å gjenopprette funksjonen av garasjeanlegget. Etter grundige analyser fra våre engasjerte rådgivere er den anbefalte løsning at anlegget utbedres fra undersiden. Dette vil også gi betydelig mindre ulempe og sjenanse for beboerne i utbedringsperioden sammenlignet med en utbedring fra oversiden, skriver Muri til Byggeindustrien.
Levetidsvurdering
Muri sier til Byggeindustrien at siden det ennå ikke foreligger noen endelige konklusjoner i saken, hverken med hensyn til ansvarsforhold eller utbedringsløsning, er det vanskelig å gå i detalj rundt utbedringsalternativene. Han fremholder at Betonmast mener løsningen med stål og karbonfiber vil gi et fullgodt garasjeanlegg.
Betonmast ønsker ikke å gå offentlig ut med noen estimater for hva utbedringene vil koste. Byggherre Selvaag Bolig er også forsiktig med detaljene rundt utbedringen av parkeringskjelleren.
– Vi diskuterer løsning med Betonamst og sameiet. Det handler ikke om løsningen er god nok eller ikke, men vi diskuterer blant annet levetiden i materialene som skal benyttes. Vi har foreløpig ikke noen ytterligere kommentar, sier konserndirektør for kommunikasjon i Selvaag Bolig Kristoffer Gregersen til Byggeindustrien.
Styreleder Jan Nicolay Langfeldt i Landås Pluss Boligsameie bekrefter at de er i en pågående prosess med Selvaag Bolig og Betonmast Boligbygg med å velge løsning for utbedringen. Inntil videre forteller han at parkeringskjelleren fremdeles er støttet opp med midlertidige stålkonstruksjoner og at Selvaag Bolig har opparbeidet utendørs parkeringsplasser med ladere som beboerne har fått benytte gjennom vinteren og frem til parkeringsanlegget kan åpnes igjen.