Prosjektleder Knut Håkon Bakken (t.v) og anleggsleder Andreas Haugsvær i Betonmast Innlandet, var fornøyd med fremdriften på betongleveransen da Byggeindustrien besøkte prosjektet torsdag formiddag.
Betonmast Innlandet: – Den største enkeltstøpen som er utført på Gjøvik
Torsdag gjennomfører Betonmast Innlandet det selskapet hevder er den største enkeltstøpen som er utført på Gjøvik i løpet av en dag. Betongjobben er en del av entreprenørens rekordprosjekt.
I sentrum av Gjøvik, med byens skysstasjon som nærmeste nabo, bygger Betonmast Innlandet næringsbyggprosjektet Parkgata byggetrinn 2 og 3 for Tema Eiendom og Bane Nor Eiendom. Kontrakten på rundt 350 millioner kroner uten merverdiavgift, er den største noensinne for entreprenørselskapet.
Torsdag var det klart for støpingen av andre og siste del av bunnplata. Totalt går det med rundt 600 kubikk betong i det Betonmast Innlandet hevder er den største enkeltstøpen som er gjennomført på Gjøvik i løpet av en dag.
Annonse
– Ifølge Unicon, som leverer betongen i prosjektet, er dette rekord på Gjøvik, sier prosjektleder Knut Håkon Bakken i Betonmast Innlandet, til Byggeindustrien.
Han forteller at den første betongbilen var på plass klokken fem på morgenkvisten og at betongleveransen avsluttes i løpet av ettermiddagstimene.
100 betongbiler
Unicons betongfabrikk på Gjøvik ligger bare 10-12 minutters kjøretur unna byggeplassen. Rundt 100 betongbiler må til for å støpe den 1.400 kvadrater store og 40 centimeter tykke betongplata.
– Det er RFG Betong fra Vinstra som utfører støpearbeidene og Romerike Armering har lagt armeringen for oss, opplyser Bakken.
Ville slå egen rekord
Ifølge prosjektlederen satte selskapet rekord allerede da den første delen av bunnplata ble støpt med nesten 500 kubikk betong.
– Siste delen av bunnplata skulle egentlig utføres i to etapper, men vi hadde lyst til å slå vår egen støperekord, samtidig som det er fordelaktig logistikkmessig å utføre alt på en dag, sier Bakken.
Logistikk
Han forteller at de har hatt god dialog med både Innlandstrafikk og Statens vegvesen i forkant av støpejobben. Deler av skysstasjonen måtte stenges for å gjøre plass til en av to betongpumper som brukes under leveringen av betongen.
– 400-500 busser er innom skysstasjonen i løpet av ett døgn, og det er viktig at busstrafikken i minst mulig grad blir påvirket av de 100 betongbilene. Å få logistikken til å fungere handler egentlig om å ha en god dialog med tredjepart slik at alle parter får til en mest mulig optimal drift, sier Bakken.
Han legger til at entreprenøren har leid inn Renta for å dirigere betongbiler, busser og taxier, mens betongleveransen pågår.
Bollebod
Betonmast Innlandet tok også litt ekstra vare på de reisende som var innom skysstasjonen.
– Vi har satt opp en liten bod hvor vi deler ut gratis boller, kaffe og kakao til de reisene. Dette gjør vi for å informere om prosjektet og hva vi holder på med denne dagen, forteller Bakken.